Vi installerade ett nytt enskilt avlopp för två månader sedan - trekammarbrunn + markbädd. Brunnen är egentligen 2 brunnar där den första är en kammare och den andra delad på mitten är två. Brunnarna är förbundna med rör en bit ner. Brunnarna är betongringar staplade på varandra, med tjock gummitätning mellan ringarna. Den understa ringen har botten så allt borde vara tätt, men...

Vi upptäckte att vattennivån sjunker ner till en ringskarv. Det betyder i sin tur att inget vatten rinner ut i markbädden utan allt rinner ut under mark vid brunnarna. Entrepenören grubblade en stund över problemet och anlitade sedan en underleverantör som skulle täta genom att limma på en 15cm och flera mm tjock bred gummiremsa med något Sika epoxilim. "Superbra, supertätt, sådant som simbassänger och vattenverk använder ...", Sagt och gjort.

Nu visar det sig att Sikalimmet inte har var bra nog. Remsan släpper. Den buktar ut på två avsnitt flera cm från väggen så där kan det omöjligt vara tätt. Finns det en väg ut till skarven så kan såklart vattnet nå läckan också längs skarven bakom remsan. Det vet vi inte än därför att vattennivån har inte nått ända upp till tätningsremsan än, men jag är bekymrad ändå eftersom det är uppenbart att det inte fungerar som de beskrivit att det ska.

Vad borde man göra? Jag är inne på att kräva att de lägger ner en ny slamavskiljare då jag inte litar på denna mer. Vad anser panelen att jag borde göra?

Redigerat:
Kräva att dom lägger en ny kan bli svårt men att åtgärda problemet kan du såklart begära.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.