Hej!

Vi ska ev. låta en granne koppla på vår kommunla va-ledning. Rören är dim så den delen är inget problem. Grannen tjänar ca 200 m på att koppla sig via oss istället för att gå själv till kopplingpunkten. Frågan är: Hur mycket ska vi ta betalt för att låta honom koppla in sig? Har någon en idé så vore jag tacksam för synp och förslag.

Glada hälsningar

Ge honom en näve och säg "Välkommen, när får vi bjuda på grillat? (blir ju på sommaren). Jag och granne byter färgburkar, skruv och tjänster med varandra och han har kopplat in på min gren av både kommunalt avlopp och vatten. Fruarna byter vi dock inte med varandra.

Protte

Ja troligvis har han väl inget emot att ta notan den dagen det ska spolas i rören tex...

Kolla vad det kostade dig att gräva de 200 metrarna. Dela det på hälften. Kolla hur mycket billigare hans anslutningsavgift blir, och dela den på hälften. (Där jag bor slipper man anslutningsavgiften för vatten helt om man kopplar in sig hos grannen istället för vid anslutningspunkt, c:a 32 000) Dela det på häften. Skriv ett servitut om att ni ska dela på kostnader för reparationer och ev underhåll på den delen som ni delar.

Eller bjud han på allt. Men det kan vara en hyfsad slant det handlar om.

Jag skulle som minst skrivit ett servitut iaf. Bara för att. Man kan så lätt bli ovänner och då ska det finnas på papper.

Ja ett servitut ska skrivas. Även om han är hur bra som helst, betalar spolningar osv så vet man ju aldrig hur det går om han säljer huset och någon lite otrevligare flyttar in. Så ett servitut bör skrivas, sen är det ju ingen lag man måpste följa men kan va bra att ha

Är det kommunalt avlopp så kolla med dem att de accepterar den typen av anslutning. Vi har en sådan lösning då man byggt ytterligare ett hus när man delade en tomt och i detta fallet flyttades ansvaret för kommunen till att gälla 0,5m för respektive ledning efter brunnen där rören från respektive fastighet mynnar ut i.

Bjuda på allt skulle jag aldrig göra. Tänk om grannen säljer huset 2v efter han kopplat in sig på ditt avlopp? För mig skulle det kännas lite surt att han tjänat pengar på din välvilja.

Suhagg skrev:
Bjuda på allt skulle jag aldrig göra. Tänk om grannen säljer huset 2v efter han kopplat in sig på ditt avlopp? För mig skulle det kännas lite surt att han tjänat pengar på din välvilja.
Är fallet så kan man ju skriva någon klausul att om han säljer inom 5år eller nåt får han betala hälften

gadeberg skrev:
Är fallet så kan man ju skriva någon klausul att om han säljer inom 5år eller nåt får han betala hälften
Eller så tar man rättvist betalt direkt så är det ur världen. Har man en vettig granne så är det ju självklart att man ska dela kostnad tycker jag.
Ju mera som är betalt och klart med papper desto bättre är det tycker jag. Ingen risk för tjafs i framtiden.

Tack för alla synp, grannen ansåg att han kunde lösa dragning med alla avg billigare, på vårt förslag skulle han spara ca 25-30 tkr, men han tyckte det var för dyrt med vår lösning. Får se om han ändrar sig, för övrigt en bra granne.

Edsviken skrev:
Tack för alla synp, grannen ansåg att han kunde lösa dragning med alla avg billigare, på vårt förslag skulle han spara ca 25-30 tkr, men han tyckte det var för dyrt med vår lösning. Får se om han ändrar sig, för övrigt en bra granne.
Trist.
Vissa ser ju hellre att man förlorar 10.000kr själv än att låta grannen "tjäna" 10.000kr.

Han kanske tyckte de extra pengarna var värt för att slippa ev. tjafs i framtiden? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.