Hej!

Ska flytta tvättmaskinen temporärt till ett badrum. Tanken var att lägga avloppet ner i brunnen i duschen. Som jag förstår det ska avloppet inte läggas direkt ner i brunnen utan man bör fästa det en bit upp på väggen och sedan ner i brunnen (?).

Detta verkar dock inte funka. Tvättmaskinen klarar inte av att tömma vattnet. Jag har satt slangen ca 2-3 dm ovan golvet och sedan ner i brunnen.

När jag sedan drog avloppsslangen direkt ner i brunnen utan att gå upp på väggen först så tömdes den utan problem. Är det ok att göra så eller kan man förstöra pumpen? Är det något annat fel jag kan ha gjort?

Hoppas någon har något tips!

Nu är i och för sig min tvättmaskin väldigt gammal, men på den är det så att slangen måste gå upp till ungefär maskinens höjd och mynna i en tratt (hävertbrytare) på den höjden eftersom det inte finns någon utloppsventil och vattnet bara rinner rakt igenom annars.

Ok! Vill minnas att jag sett något liknande också men förstår inte i så fall varför allt vattnet blir kvar i maskinen om jag inte lägger ned slangen på golvet. Har i och för sig inte provat vad som händer om jag sätter slutet på slangen ovanför maskinens höjd. Får prova det i helgen...

Skarvade slangen och drog den så att en del av slangen låg ovanför tvättmaskinen och sedan ner i brunnen. Då fungerade det. Behövde ingen tratt utan det funkade ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.