Hej

Har en hydrofor ca 300 liter i källaren. Egen brunn - borrad 60 meter. Tryckställare vid hydroforen och sedan ett saltfilter installerat efter hydroforen för att få bukt med kalkproblem.

Har bott i huset i drygt 2 år och inte tänkt så mycket på anläggningen egentligen. Pumpen fick gå väldigt mycket eftersom det inte fanns någon luftkudde alls i anläggningen. Tömde ut vattnet - startade pumpen. Fick synlig nivå i indikatorröret - efter en vecka var luften slut igen!

Provade igen, tryckte in luft med kompressor så jag hade cirka 1/3 vatten och resten luft i tanken. Har nu gått en vecka och ser att samma sak upprepar sig. Luftnivån minskar stadigt.

Det finns en gammal mojäng kopplad på ledningen in som jag identifierat som en luftinjektor. Den står dock på off och verkar helt igenärjad så den går inte att vrida på. Tydligen har problemet funnits tidigare...

Hade en röris här i ett annat ärende nyligen och han anmärkte på att inkommande vatten är anslutet till toppen på hydroforen och inte som brukligt till hålet på nedre sidan. Varför vet jag inte?

Luften försvinner ut med vattnet, efter luftning av hydroforen blir vattnet i kranarna helt vitt av luftbubblor när vi häller upp det. Bubblorna försvinner efter någon minut och det smakar normalt.

Hur komma tillrätta med problemet? Ny luftinjektor? Skifta anslutningen för inkommande vatten till den pluggade anslutningen på sidan?

Tacksam för svar

/Kristoffer

Ändra anslutningen till det nedrehålet på sidan och se hur det funkar.
Blir det ingen bättring, ta bort luftinjektorn. Sa inte rörläggaren något om den?

Ändra anslutningen till det nedrehålet på sidan och se hur det funkar.
Blir det ingen bättring, ta bort luftinjektorn. Sa inte rörläggaren något om den?
Han kollade på den och visste inte säkert vad det var, hade aldrig sett en likadan förut. Jag hittade dock en identisk på nätet när jag surfade liwm.jpg

Ska prova att skifta anslutningen och proppa topphålet. Förhoppningsvis är det samma storlek på hålen så det bara är att byta plats. Återkommer med info.

Hej,
det känns nästan som om man försökt lösa något problem med vattnet genom att låta det luftas. I t ex vattenfilter som ska ta bort järn låter man vattnet komma in i toppen på filtret genom en dysa och luftas för att binda järn löst i vattnet genom ombildning till järnoxid. Genom att släppa in vattnet i toppen av hydroforen "genom" luftfickan fick vattnet luftas.
Vad är funktionen hos den luftinjektor som du hittade på nätet? Vad står det att den ska göra med vattnet?
Vissa typer av vatten (beror på dess kemiska sammansättning) förbrukar luften i hydroforen, men 100 l på en vecka låter mycket.
Du kanske ska prata med något företag som jobbar med vattenfilter, de brukar ha rätt bra koll på olika fenomen när det gäller brunnsvatten.

Hej,
det känns nästan som om man försökt lösa något problem med vattnet genom att låta det luftas. I t ex vattenfilter som ska ta bort järn låter man vattnet komma in i toppen på filtret genom en dysa och luftas för att binda järn löst i vattnet genom ombildning till järnoxid. Genom att släppa in vattnet i toppen av hydroforen "genom" luftfickan fick vattnet luftas.
Jag tror det ligger något i dina funderingar. De gamla ägarna hade tidigare (oklart när - sonens uppgifter) haft någon vattenförbättrande tillsats ansluten till hydroforen tillsammans med ett sk björnfilter som fortfarande sitter kvar på ledningen en bit efter hydroforen - dock utan patron i. Vi installerade saltfilter för att bli av med kalken kort efter att vi flyttade in för ca 2 år sedan. Vi gjorde en vattenanalys i samband med detta och vattnet hade då en hårdhet på cirka 30 tyska grader vill jag minnas.

Jag har nu skiftat anslutningen för inkommande vatten från toppen till den ordinära sidoanslutningen. Luftkudden verkar hålla sig bra nu, har inga bubblor i vattnet längre och kan inte känna någon övrig försämring av vattenkvalitén. Så ta i trä, det verkar fungera fint!

Luftinjektorn jag postade bild på skulle suga in luft tillsammans med inkommande vatten som jag förstod det för att på så sätt bibehålla lufttrycket. Den fick sitta kvar hos mig eftersom den inte verkar försämra på något sätt i alla fall.

Tack för hjälpen!

/Kristoffer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.