8 548 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Ny Duschblandare som krånglar...
Har varit o köpt en ny duschblandare.
Men nu är det så att den krånglar lite. Den har inget mellanläga på varm & kallvattnet. Antingen är det iskallt, och vrider man lite så blir det skålhet?
Vad kan problemet vara?
kan juh passa på att säga att jag kopplade rören tvärs om så att säga. Kallvattnet från väggen går till varm ingången i blandare. Vart enklast det. Men kan det spela in? Förutom att när man vill ha kallt så vrider man bara till värme?
Men nu är det så att den krånglar lite. Den har inget mellanläga på varm & kallvattnet. Antingen är det iskallt, och vrider man lite så blir det skålhet?
Vad kan problemet vara?
kan juh passa på att säga att jag kopplade rören tvärs om så att säga. Kallvattnet från väggen går till varm ingången i blandare. Vart enklast det. Men kan det spela in? Förutom att när man vill ha kallt så vrider man bara till värme?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
När jag började läsa tänkte jag skriva och säga att du troligen växlat kallt och varmt men jag behöver ju inte påpeka det.
Står nog i inkopplingsanvisningen att om man växlar kallt och varmt så fungerar den inte.
Protte
Står nog i inkopplingsanvisningen att om man växlar kallt och varmt så fungerar den inte.
Protte
jaha så det gör så stor skillnad ändå? tänkte att det bara skulle bli kallt då man vred på värme på blandare.prototypen skrev:
Men då måste man helt enkelt koppla om så varm o kallvatten rören blir rätt?
Så gjorde även en rörmokare hos en hyresgäst, dock så var det en gammal tvågreppsblandare. Fick massor av klagomål från hyresgästen om att det var felkopplat fick kallt när hon vred på varmt. Åkte dit och växlade vreden, snacka om förvåning hos dom.mythic skrev:
Dock så blev dom inte helt nöjda eftersom de nu var tvungna att lära sig använda rätt vred...
Skulle gissa att det är en termostatblandare som försöker reglera temperaturen. Den förstår inte att du växlat rören, utan tar in mer kallvatten när den vill ha varmare och mer varmvatten när den vill ha kallare, vilket gör att det blir instabilt och den hamnar antingen på iskallt eller kokhett. Med en blandare utan termostat skulle du kunna ställa in ljummet också.mythic skrev:
Klicka här för att svara