6 109 läst ·
1 svar
6k läst
1 svar
Justera Culligan avhärdningsfilter?
Hej.
Första inlägget, hoppas jag gör rätt.
Vi är ganska nyinflyttade i eget hus och tyvärr är vattnet alldeles för mjukt.
Inkommande vatten är hårt (~12 dH om jag gjort mätningen korrekt) och därför sitter en Culligan Medallist avhärdare.
Hittar ingen svensk lättförståelig manual på nätet men nog borde det väl gå att justera funktionen så att vattnet blir lite hårdare än nuvarande? Det är i princip omöjligt att bli av med tvålrester och hårschampo när man duschar.
När jag köpte ett testkit frågade jag killen i butiken hur jag skulle gå tillväga men allt han föreslog var att byta ut bypassventilen mot några ballofixventiler och på så sätt shunta in lite vatten som passerar förbi anläggningen obehandlat.
Går det verkligen inte att ställa ner saltförbrukningen eller andra parametrar?
Finns någon tumregel för inställningar? I den engelska kortfattade manualen hänvisas till tabeller som inte finns, tyvärr...
VI är två personer i hushållet och troligen förbrukar vi normalt.
En 25-kilossäck tabletter har räckt cirka två månader.
Här är aktuella inställningar:
Regeneration Time 2:06 (antar att det bara är tidpunkten för regenerering)
Salt Dosage 1.0
Backwash Time 3
Brine Draw/Slow Rinse Time 35
Nästa steg är CAPL, Days to Regeneration Meter Mode och där är det inga siffror konstigt nog.
Enklast är förstås att ringa och beställa service men jag vill samtidigt lära mig hur saker hänger ihop.
Någon här som har tips?
(om jag som nykomling dragit igång tråden i fel avdelning kan väl ansvarig kicka den till rätt plats)
//Stig
Första inlägget, hoppas jag gör rätt.
Vi är ganska nyinflyttade i eget hus och tyvärr är vattnet alldeles för mjukt.
Inkommande vatten är hårt (~12 dH om jag gjort mätningen korrekt) och därför sitter en Culligan Medallist avhärdare.
Hittar ingen svensk lättförståelig manual på nätet men nog borde det väl gå att justera funktionen så att vattnet blir lite hårdare än nuvarande? Det är i princip omöjligt att bli av med tvålrester och hårschampo när man duschar.
När jag köpte ett testkit frågade jag killen i butiken hur jag skulle gå tillväga men allt han föreslog var att byta ut bypassventilen mot några ballofixventiler och på så sätt shunta in lite vatten som passerar förbi anläggningen obehandlat.
Går det verkligen inte att ställa ner saltförbrukningen eller andra parametrar?
Finns någon tumregel för inställningar? I den engelska kortfattade manualen hänvisas till tabeller som inte finns, tyvärr...
VI är två personer i hushållet och troligen förbrukar vi normalt.
En 25-kilossäck tabletter har räckt cirka två månader.
Här är aktuella inställningar:
Regeneration Time 2:06 (antar att det bara är tidpunkten för regenerering)
Salt Dosage 1.0
Backwash Time 3
Brine Draw/Slow Rinse Time 35
Nästa steg är CAPL, Days to Regeneration Meter Mode och där är det inga siffror konstigt nog.
Enklast är förstås att ringa och beställa service men jag vill samtidigt lära mig hur saker hänger ihop.
Någon här som har tips?
(om jag som nykomling dragit igång tråden i fel avdelning kan väl ansvarig kicka den till rätt plats)
//Stig
Eftersom ingen svarat åkte jag in till firman och snackade lite med en kunnig.
Enda möjligheten till lite hårdare vatten är mycket riktigt att shunta förbi obehandlat vatten och prova sig fram tills blandningen är okej.
Eller så får man leva med känslan att aldrig bli kvitt tvålen från kroppen.
Enda möjligheten till lite hårdare vatten är mycket riktigt att shunta förbi obehandlat vatten och prova sig fram tills blandningen är okej.
Eller så får man leva med känslan att aldrig bli kvitt tvålen från kroppen.
Klicka här för att svara