Var hittar man presskopplingar till pex på nätet? Och gärna till ett mänskligt pris? Har inte köpt rören än så det spelar ingen roll om det är roth, wirsbo eller LK.

Presskopplingar vet jag inet om det finns. Det är alltså i kopparsammanhang en koppling som kräver specialverktyg för pressning (a ca 10 000).

men det finns gott om klämkopplingsvarianter. Titta på ex. rinkaby rör eller sigro på nätet. Dör finns dels vanliga klämringskopplingar som skall vara godkända för PEX, dels speciella halvkopplingar som wirsbo och Roth har tagit fram speciellt för ändamålet.

Googla på vvs så dyker det upp en del butiker,
Jag har inte handlat där själv, jag tycker det är enklare att plocka bland hyllorna.. :)

hempularen skrev:
Presskopplingar vet jag inet om det finns. Det är alltså i kopparsammanhang en koppling som kräver specialverktyg för pressning (a ca 10 000).

men det finns gott om klämkopplingsvarianter. Titta på ex. rinkaby rör eller sigro på nätet. Dör finns dels vanliga klämringskopplingar som skall vara godkända för PEX, dels speciella halvkopplingar som wirsbo och Roth har tagit fram speciellt för ändamålet.
Klämringskopplingar blir för dyrt i längden och eftersom jag kommer att ha tillgång till ett pressverktyg så slipper jag den kostnaden. Tänkte sen slippa köpa dyra 22mm kopparrör till värmeinstallationen. Men det får väl bli nåt sånt ändå.

annars får man väl ge sig på att mjuklöda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.