Jag försöker få ihop det.... är det så att när en koppling heter R20 så är det samma sak som 3/4¨ ???

ibland är det svårt att beställa på nätet... :-)

tack så länge...

kanon... då stämde det som jag trodde...

tack, tack...

Hej.

Nej R20 och 3/4 är inte samma.

R20, eller 20R anger att det är en rörgänga, 20 mm. Sedan om det är unvändig eller utvändigt säger det inte något om. 3/4 är en tumgäng som är 3/4 tum.

Det finns övergångar mellan olika dimensioner och måttsystem. Vad som har använts beror ganska ofta på när det är gjort då standarden har ändrats över tid. Dock kan det vara lite svårt att hitta dessa övergångar på nätet. Vi köpte det "vanligaste" på näntet och "specialgrejorna" av en lokalhandlare med bra utbud.

Lycka till.

Redigerat:
detta var krångligare än jag trodde... ok, så här ligger det till:

Jag har en fördelare som jag skall koppla till ett 22mm kopparrör, jag vet att en koppling som det står 22mm 3/4¨ på passar, nu skall jag beställa en till och då står det R20 på kopplingen jag skall beställa från sigro... kommer det att fungera???

tack...

• Bild 7.jpg
Redigerat:
Japp, se till att du får invändig eller utvändig gäng korrekt bara.

Redigerat:
Mattias2 skrev:
Japp, se till att du får invändig eller utvändig gäng korrekt bara.
hur menar du??

Det var nog en för enkel kommentar... Se till att du beställer en koppling som passar på röret :D

haha... ja ibland är det enklaste för svårt...
tack alla...

Sailorman skrev:
Hej.

Nej R20 och 3/4 är inte samma.

R20, eller 20R anger att det är en rörgänga, 20 mm. Sedan om det är unvändig eller utvändigt säger det inte något om. 3/4 är en tumgäng som är 3/4 tum.

Lycka till.
vad sa du nu????

R20 gänga är visst samma som 3/4 dimensionsmässigt sett, och den är knappast 20 mm den är snarare 26 eller nått sånt

När det gäller rör så är R20 och 3/4" samma sak.
Sen finns det ju andra gängsystem som också kan vara 3/4", som UNC eller Withworth, men det är en annan sak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.