Tapetserade om i ett rum i helgen, tog då givetvis bort listerna runt golvet och eftersom det ligger en lös plastmatta i rummet bestämde jag mig för att lyfta lite på den och kika hur golvet under ser ut. Då hittar jag en lucka jag inte visste om, och när man lyfter på den är det en liten grop och ett igenpluggat rör däri, röret verkar leda ut ur huset (Är på bottenvåningen i ett suteränghus). Vad kan detta vara för något? Ett gammalt kallvattenledningsrör?
Hmm, metallplattan i botten på luckan lär vara renslucka för avloppet, dvs utgående avloppsstam.
Den lilla slangen med kran på vet jag inte var det är. Vad finns i anslutande rum? Kanske är något form av avtappning för radiatorvatten? Kanske det är tappvatten som kan användas för att spola avloppet? Har du provat att vrida lite försiktigt på kranen på slangen och se om det kommer vatten?
Eftersom där sitter en kran _gissar_ jag att det är tappvatten ditdraget för att underlätta en avloppsspolning.
Den lilla slangen med kran på vet jag inte var det är. Vad finns i anslutande rum? Kanske är något form av avtappning för radiatorvatten? Kanske det är tappvatten som kan användas för att spola avloppet? Har du provat att vrida lite försiktigt på kranen på slangen och se om det kommer vatten?
Eftersom där sitter en kran _gissar_ jag att det är tappvatten ditdraget för att underlätta en avloppsspolning.
Metalluckan är en öppning på avloppet så man skall kunna spola där.
För guds skull, försök inte skruva upp muttraran för att titta. Minst två av pinnbultarna kommer att gå av och det blir omöjligt att få tätt igen.
Fd slamsugningsentreprenör som talar av egen erfarenhet.
För guds skull, försök inte skruva upp muttraran för att titta. Minst två av pinnbultarna kommer att gå av och det blir omöjligt att få tätt igen.
Fd slamsugningsentreprenör som talar av egen erfarenhet.
Du menar kikboxen som sitter på rött rör, det är 99,9% avtappning till värmesystemet.
Man släpper inte på dom små bultarna för att öppna ventilen utan på spindlen (efter man har släppt locket)
Man släpper inte på dom små bultarna för att öppna ventilen utan på spindlen (efter man har släppt locket)
Har du något bra tips på hur jag får ur pinnbulten som gick av när jag skulle bort med min lucka...valter53 skrev:
Eller är det "bara" att värma, smörja och prova rörtången, alternativt migga fast en plåt på bulten.
Fick ur över en liter äckelpäckel (mycket dynga från ett tvättställ + köksvask) i.a.f. Så nu verkar avloppet funka igen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden