Hej.
Avloppet i vårt hus är av höganäsrör och skarvarna mellan rördelarna läcker. Nu har jag bytt till plast på en del ställen och trodde att jag skulle få gräva och gjuta igen det. Men icke. Nu verkar det läcka i en del av avloppet som går under värmepannan och under en vägg. Sträckan är ca 1 meter. Pannan är ju icke flyttbar så vad gör man? Är det möjligt att gräva ut röret under pannan och väggen och föra in ett nytt? Det jag ser som problem är att fylla igen det. Jag antar att man inte lyckas packa sanden så hårt att det ger någon stöd åt golvet under pannan. Kan det bli ett problem? Finns det andra lösningar att ta till? Avloppen kommer från en toalett och är ca 100 mm invändigt.

/Markus - less på avlopp.

Har för mig att ett 110 avloppsrör skall gå att stoppa in i Höganäsröret. Går inte det är det väl bara att gräva. Du kan ju alltid gjuta igen rubbet och skippa sanden eller vad du har under om du är orolig för bärigheten.

Det är väl läge för en reliner, att plasta in insidan av röret så behöver du inte gräva upp.

Swoosh (verkar bara vara ett Umeå-företag) fixar sådant. Finns säkert många fler som plastar avloppsrör.

På forumet finns en som gör sådant.

Protte

prototypen skrev:
Det är väl läge för en reliner, att plasta in insidan av röret så behöver du inte gräva upp.

Swoosh (verkar bara vara ett Umeå-företag) fixar sådant. Finns säkert många fler som plastar avloppsrör.

På forumet finns en som gör sådant.

Protte
Tyvärr så brukar etableringskostnaden ligga på en sisådar 15 000 -20 000 kr, så det blir väldigt dyrt för en meter. Hr någon tips om någon som är billigare så är jag intresserad.

Finns kanske olika Höganäsrör men i dom jag har går inte plaströren i. Inplastning har jag funderat på men det är nog inte ekonomiskt försvarbart. Blir att bila och gräva och sen fylla så gott det går.

Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.