Hej
Ska köpa en tomt på landet och hade tänkt låta borra efter vatten. Nu visade grannen på att det finns en brunn intill tomten som användts till dennes gård som tidigare hyste kor och annat, men inte numera. Kanske 10-15 år sedan den användes.

Brunnen var ca 1m i diameter med betonglock (med ett 25cm hål i) och det var vatten mindre än en meter ner.

Mina frågor är:

1. vad bör man tänka på angånde en brunn som inte används på länge, finns det några risker?

2. Bunnen ligger ca 100m från där jag tänkt huset. Kanske blir det billigare att borra nytt än att dra slang och pumpa ändå?

3. Om man pumpar, vad ska man ha för slang, pump och hur djup ska den grävas ner?

Hälsningar
/Roger

Hej,
utan att ha sett tomten är det svårt att ge ett heltäckande svar. En risk med en grävd brunn vid en gård kan vara förorening från kreatur d v s E-colibakterier och annat. Du skriver att det inte långre finns djur, men hur kommer det bli framöver. Finns det någon gammal gödselstack som kan förorena.
Du kan kanske använda denna brunn för bevattning och liknande, men låta borra en egen brunn för dricksvatten.
En annan fråga är servitut mm som jag tycker ska finnas. Risken finns ju annars att grannen i framtiden säger nej till att ta vatten från brunnern samt att ha ledningar över dennes mark.
Innan du tar vattenprover på vattnet i brunnen, bör du länspumpa den och låta den fyllas upp med nytt vatten.
Med ett avstånd på 100 m mellan brunn och hus, tycker jag du bygga ett pumphus nära brunnen för att undvika förluster på pumpens sugsida. Placera en hydropress vid pumpen. Du måste också dra fram el till pumphuset. Ledningen till huset måste också dimensioneras korrekt för att undvika onödigt tryckfall.
För dimensionering av pump mm kan du rådfråga en pumpfirma på orten, de borde också kunna ge dig en uppfattning om kostnaderna för bägge alternativen.
Om du lägger en slang med värmekabel kan du i princip lägga den direkt på marken. Frostfritt djup är ca 1 m beronde på var i landet det är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.