Hej!
Våran gamla toalettstol från 80-talet slutar inte spola. Någon som har ett bra förslag på hur man enklast lagar den.
Flytbollen (bild 2) verkar inte ha tillräckligt med ork att trycka in den lilla metallpinnen på bild 1.
Jag har försökt justera flytbolllen via skruvarna så att den ska hamna djupare under vatten och få mer flytkraft, men det hjälper inte. Går det att hitta reservdelar till en så gammal toalett eller måste man köpa nytt?
Är det svårt att installera en ny toalettstol själv?
Tips och råd mottages tacksamt
//Janne
Våran gamla toalettstol från 80-talet slutar inte spola. Någon som har ett bra förslag på hur man enklast lagar den.
Flytbollen (bild 2) verkar inte ha tillräckligt med ork att trycka in den lilla metallpinnen på bild 1.
Jag har försökt justera flytbolllen via skruvarna så att den ska hamna djupare under vatten och få mer flytkraft, men det hjälper inte. Går det att hitta reservdelar till en så gammal toalett eller måste man köpa nytt?
Är det svårt att installera en ny toalettstol själv?
Tips och råd mottages tacksamt
//Janne
Prova att spraya på smörjmedel och knacka på den, brukar dock inte hjälpa speciellt ofta
finns att köpa nya flotörventiler till en del toamärken, vad har du?
inte direkt svårt att installera en ny wc var lite försiktig bara
finns att köpa nya flotörventiler till en del toamärken, vad har du?
inte direkt svårt att installera en ny wc var lite försiktig bara
Kan inte svara på toafrågan annat än om den tätar då du trycker upp flottören lätt mha handen alltså inte "tar i". Stänger den då kan du tejpa/vira/limma/najja fast en frigolitbit på flottören så den får mer flytkraft. Se till att inte frigolit åker ner och täpper till tronen bara de går nämligen knappt att spola ner.
Att byta en toalett är enkelt. Lossa skruvarna den sitter fast i och tag loss. Kontrollera tätningen (gummimuffen) så att den är ok sen köper du ändå en ny
sen är det bara att placera nya stolen dra fast denna och koppla in vattnet. Ev kan du måsta byta lite kopplingar till vattnet men detta mäter du enkelt ut innan och kollar på storleksguiden för rätt storlek. Täta också hålen med silikon både de gamla och nya.
Att byta en toalett är enkelt. Lossa skruvarna den sitter fast i och tag loss. Kontrollera tätningen (gummimuffen) så att den är ok sen köper du ändå en ny
Jag skulle försöka ta loss de delar som ser dåliga ut/som kärvar och ta med dem till en VVS-butik. Jag hittade fullt sortiment av reservdelar till min 25 år gamla Ido-stol, kostade en hundring och tio minuters jobb att fixa när den aldrig ville sluta spola (det var en mässingspinne som hade gått av).
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
På min Gustavsberg från 1956 ser det i princip exakt likadant ut, med skillnaden att du har lite plastdetaljer där jag har i metall.abrovink skrev:
Armen från flottören påverkar en metallplunch som i sin tur trycker på ett gummimembran som tätar mot ett rör, det brukar vara det membranet som ger upp. Om du tar loss flottören m.m. så borde du kunna skruva isär så att du ser membranet
Fixade precis ovannämnda problem. 45 kr för en ny packning i den lokala VVS-handlaren.
Supernajs!
Supernajs!
Klicka här för att svara

