Ja, vi hade ett missöde med elen och halva huset slocknade inklusive vattenpumpen som står i ett pumphus. Efter att elektriker fått igång allt så saknar vi fortfarande vatten, pumpen låter men det kommer inget vatten ur kranarna.
Hur lång tid tar det normalt innan vattnet kommer som det ska? Ska man starta om pumpen? Finns det något man kan göra för att det ska hoppa igång eller är det bara att vänta?

Tacksam för hjälp.

Är det en trefaspump?
Kolla så att alla tre säkringarna är hela.

Immobil skrev:
Är det en trefaspump?
Kolla så att alla tre säkringarna är hela.
Ja när elektrikern var här idag så var det fel på fas ett men det ska vara åtgärdat nu hoppas jag.

Det ska inte ta flera timmar innan det rinner ur kranarna va? Känns som att det är något som inte riktigt stämmer iaf...

Redigerat:
C
Hmm, vad för sorts pump?

Elektrikern har väl inte lyckat byta två faser, så pumpen går baklänges?

Annars kan det vara att bottenventilen är lite dåligt, så vattnet i slangen har hunnit rinna ut under tiden pumpen stod stilla. I så fall kan det vara att du måste fylla på vatten i den ingående ledningen.

andersmc skrev:
Elektrikern har väl inte lyckat byta två faser, så pumpen går baklänges?

Annars kan det vara att bottenventilen är lite dåligt, så vattnet i slangen har hunnit rinna ut under tiden pumpen stod stilla. I så fall kan det vara att du måste fylla på vatten i den ingående ledningen.
Lite moment 22 mao då vi inte har ngt vatten ;-) Jag känner mig lite 'blond' på det här området sas, vi är nyinflyttade och har haft kommunalt vatten och fjärrvärme tidigare så det här är en ny värld för oss... Jag har kollat alla synliga slangar och ventiler och det ser ok ut och känns som att det går vatten i slangarna, men var tar det vägen? Var sitter bottenventilen och hur vet man vilken som är den ingående ledningen, menar du ingående till tanken eller till huset?

Elektrikern kapade en bränd kabel från den ingående ledningen utanför huset som sitter före jordfelsbrytaren, så säkringarna gick visst aldrig hos oss, vilket ju var det första vi kollade. Så om det är något elfel så blev det så efter att elektrikern varit här tror jag.

Längst ner på röret som går ner i brunnen sitter en bottenventil (backventil). Den har som uppgift att förhindra vattnet från att åka tillbaka ner i brunnen. Om den är otät och pumpen inte används på ett tag, töms ledningen. Pumpen kan inte suga luft och måste därför fyllas, med vatten, innan den funkar igen. Påfyllning skall ske på röret mellan brunn och pump.

grävaren skrev:
Längst ner på röret som går ner i brunnen sitter en bottenventil (backventil). Den har som uppgift att förhindra vattnet från att åka tillbaka ner i brunnen. Om den är otät och pumpen inte används på ett tag, töms ledningen. Pumpen kan inte suga luft och måste därför fyllas, med vatten, innan den funkar igen. Påfyllning skall ske på röret mellan brunn och pump.
Det där begrep jag! Jag ska gå och kika på det, men hur ser jag om det är det som är problemet, töms vattnet tillbaka ner eller ut på golvet under? Det står en hink under som den gamla ägaren ställt där, den har tidigare varit tom men nu är det vatten i den, det är därför jag undrar om det rinner ut på golvet. :)

cheetah1 skrev:
Hmm, vad för sorts pump?
Maxivarem tror jag är namnet på pumpen och sen har vi en hydropress som heter Foras. Det finns vatten i brunn och vatten hittade vi under en plugg på ovansidan av pumpen, bredvid slangen som går ner i brunn. Så det verkar vara fullt i röret sas.

Jag har säkert ringt 15 vvs-firmor idag och alla var upptagna, vissa ända fram till januari...Hur 17 ska man kunna lösa detta?

Redigerat:
Berätta var du bor och bjud hem en HusByggare. :)

etanol skrev:
Det där begrep jag! Jag ska gå och kika på det, men hur ser jag om det är det som är problemet, töms vattnet tillbaka ner eller ut på golvet under? Det står en hink under som den gamla ägaren ställt där, den har tidigare varit tom men nu är det vatten i den, det är därför jag undrar om det rinner ut på golvet. :)
Nej, nej, nej. Backventilen sitter nere i brunnen, under vattenytan. Den ser du inte.
Den ingående ledningen är alltså den som börjar nere i brunnen och går in i pumpen. Den brukar liksom gå in i sidan på pumpen. Den utgående ledningen går vanligen ut uppe på pumpen.
Sugledningarna är hårda. Det går inte att känna på dem om det är vatten i dem eller inte.
Du får hämta vatten i en dunk nån annan stans ifrån så du har att fylla på i röret.

-MH- skrev:
Berätta var du bor och bjud hem en HusByggare. :)
Ingen dum ide´! :)

Vi har smalnat ner det till ett par tre grejer som ska undersökas. Man ska INTE underskatta internet som informationskälla, inte alla gånger iallafall.

Elektrikern hade vänt två faser så att de blev "rätt" på elcentralen utanför huset, men då faserna satt fel i pumphuset så blev det förmodligen något tok där. Det är ändrat nu.
För lite luft i pumpen är en annan idé, och alldeles nyss när vi var ute och fepplade med nippeln där man pumpar in luft så kan den ha fastnat i ett läge som vi lyckades lossna på, för när vi drog igång gamla bettan så blev det två bar som sjönk till en och en halv mot tidigare noll bar.

Kanske ser vi ljuset...:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.