Om man har eget vatten och vill värma upp det med solvärmen, finnes det färdiga lösningar ?

Jag har tänkt på det att när det är sommar och vattenslangen ligger ute, blir vattnet riktigt varm.
Man hade kunnat låta det cirkulera i en vattentank för att värma upp det?

Vad vet ni om det?

Immobil skrev:
Svaren hittar du säkert här: [länk] ;)
Tackar.

///Edit-

Nu har jag läst lite om möjligheterna och en sak förstår jag ej. Varför får man inte koppla in flera/solpaneller till en solslinga i en varmvattenberedare? Då hade man kunnat få varmvatten vintertid! Eller snabbare uppvärmning sommartid. Vad är problemmet?

Redigerat:
Ett problem kan vara vad ska man göra av all värme på sommaren, det kommer att koka i systemet. Sedan kostar det väl mycket med flera paneler men något "förbud" mot flera paneler finns det väl inte.

Protte

prototypen skrev:
Ett problem kan vara vad ska man göra av all värme på sommaren, det kommer att koka i systemet. Sedan kostar det väl mycket med flera paneler men något "förbud" mot flera paneler finns det väl inte.

Protte
Tydligen finnes det automatik till dessa solpaneller som stoppar/startar cirkulationspumpen. Uppnår vattnet 90gr i beredaren går det med att stoppa pumpen. En solpanell kostar ca 15000. Nyttjar man mycket vv får man det tillbaks ganska så fort.
??????
Vem vet exakt?

Mikael_L
Nä.
Solpaneler är lite på gränsen till ekonomiska, man ska helst ha ett stort miljöengagemang att skriva av lite av investeringskostnaden på.

Men i vilket fall är korrekt dimensionering A och O för att få det hela lönsamt, ja även att välja rätt teknik och rätt fabrikat. Jag hör till dom som tror på vanliga gamla paneler ist för U-vacuumrör och Heat-pipe.

Installerar du för stor solfångararea tar det nog flera hundra år innan investeringskostnaden är intjänad. För hur stora paneler du än har får du nästan ingen energi alls i ca 3 månader, iaf i sverige.
Jag skulle vilja påstå att lite för liten area är bättre än lite för stor, så länge vi pratar ren lönsamhet.

W
Har en Nibe vv-beredare som är förbered för solvärme, och på den får man max koppla in 6m2 solpaneler, för att det inte ska koka i beredaren så sitter det en säkerhetsventil som stänger vid 95 grader.

Ok.

Det betyder att solfångarens yta, är beroende av volymen på vv beredaren.
Nu börjar jag hänga med.

Tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.