Hej,

Fick en otrevlig överraskning när jag var uppe och inspekterade vinden. Det verkar som att vakumventilen till avloppet inte är tät och fuktig luft har kondenserats mot isoleringen.



Till frågorna; Är det bara att köpa en ny ventil, som tex denna, byta den och byta den isolering som är skadad?
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=235

Finns det något annat att tänka på?

MVH,
Tobias
 
  • avluftning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, köp bara med rätt diameter på röret (50-75 eller 110)

Protte
 
Mmm, jag gillar inte det där. Bättre vore att dra ut avluftningen i det fria.
 
Hemma hos mig har vacuumventilen räddat källaren från vattenskada flera gånger så jag tycker om den, och jodå den första läckte så jag har svartmögel på en fläck på rotevirket.

Protte
 
Har du möjlighet att dra ut avluftningen i det fria undviker du naturligtvis risken att kondens bildas mot isoleringen. Om du nu ändå köper en ny vakumventil så köp lite HT-rör med och placera ventilen längre från trä/isolering om möjligt.

// Mats
 
Viss finns det risk fölr fuktskador pga en dålig vacuumventil, men det är nog ännu vanligare att avluftningsrör som går ut genom taket orsakar läckor i genomföringen, med resultat att betydligt större mängder vatten rinner in och orsakar skador.
 
skadar inte att isolera plaströret med .... det kanske kondenserar på rörytan och droppar ner i isoleringen?
Tycker att fukten samlas för näre röret. Om ventilen släper varm fuktig luft så bör den varma luften hinna längre bort från ventilen innan den kylls och kan kondensera .... bara en gissning ...
gaia
 
Om ventilen är hel så kommer det inte upp/ut någon varm fuktig luft.
"Vindsluften" kan inte kondensera på rörets utsida.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.