Hej,
Jag har en 32 PEM slang med en pump nersänkt i brunnen. 32 slangen tänkte jag sätta en anslutning med övergång till R20, för det är den minsta rinkaby har (från 32 slang iaf).

Jag hade tänkt att dra upp slangen upp genom golvet och ovan golvet koppla på anslutningen från PEM till koppar- det är väll så man gör eller?

Fråga två; vad ska man ha för grovlek på sina kopparrör i huset, vad är brukligt?

Är totalt novis på VVS, men hur svårt kan det vara? (ja, det kommer jag att få äta upp dom orden säkert fler än en gång).

Göran.W
Till dusch och bad 15mm till resten räcker 12mm
Varför inte dra pex slang så slipper du bry med rör bockning.

Ok, tack!

Pex försökte farsan dra i somras, gick inge bra, tydligen jätte-svårt att få tätt enligt honom iaf.

Jag har redan i huset dragit kopparrör med en plastbeläggning på, tror det var 15mm rör. Man ska visst sätta dit en stödhylsa och sen på med en mutter, men hur blir det tätt? Behövs ett specialverktyg?

Om du har flera duschar så kan du ha en matarledning på 22mm för att sedan gå ner till 15mm /12mm som ovanståenda talare skrev.

Du ska ha en stödhylsa i prisolröret som du sa, men det är ingen vanlig mutter du ska dra dit som det lät som, utan en klämringskoppling, den drar du dit med 2st skiftnycklar.

Men en annan sorts koppling till pem slangen och en övergång till kopparrör, be de i din butik ta fram det du behöver.

p.s det blir inte fler läckor med pexrör om man bara sätter en stödhylsa i dem också (det är ett MÅSTE)

ok, tack! det blir en lååång inköpslista på rinkaby inser jag nu - man borde snart komma på deras julkorts lista så mycket som man handlar där :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.