Hej!

Våra byggare har gjort ett misstag i vårat nybygge så vårat inkommande vattenrör kommer upp i väggen. Nu har det funderats om det går att få in röret en liten bit så man kan få ner innerväggsgipsen bakom röret och sen dra ett nytt rör i det befintliga PEX-röret som sitter där nu?

Detta nya rör får ju då mycket mindre dimension och skulle även vara mer böjligt så man kunde böja det ut från väggen, vad tror ni om det?

Mvh
Bambi

Vad har ni för dimension på inkommande?
Menar du att ni ska göra en relining, dvs dra ett rör i röret?

Är det en yttervägg som röret kommer upp i?

Hej!

Ja det stämmer det är en yttervägg men man kommer inte få in röret så pass att innergipsen går fritt ändå, det gäller nybygge med totalentreprenad. Borde det inte vara tätskikt bakom?
Någon som har någon bra lösning jag kan hjälpa byggarna med så jag får det bra och försäkringsbart?

De ville dra rör-i-rör ja, dimensionen på det befintliga röret vet jag ej, men det var väl tilltaget. Men så låter det med allt de ska göra en speciallösning på i efterhand.

Mvh
Bambi

• inkommande vatten 2 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Dessutom är det inte tätt runt rören, det är en stor glipa runt det inkommande vattenröret som kommer upp i väggen, sen saknar väggen tätskikt då det är ett hål i stället.

• inkommande vatten 2 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fy sikken rördragning. Det ser ut att komma upp en 32 PEM-slang som sitter ansluten i en PRK vinkel med en övegång till 22mm kopparör. Om man knackar upp betongen framför slangen (Utåt) borde den kunna gå att fixera ut.

De har krav att bygga enligt säkert vatten. Det har jag fått besked om både från husleverantören, byggfelsförsäkringen som ingick i avtalet och de som gjort rördragningen är oxå medlemmar hos dem.

Dessutom sticker mina avloppsrör till handfat och toalett inte upp ur det färdiga golvet, det borde de väl gjort innan de kopplade på handfat och toa?

Är detta gjort enligt säkert vatten?

Bambi skrev:
Dessutom sticker mina avloppsrör till handfat och toalett inte upp ur det färdiga golvet, det borde de väl gjort innan de kopplade på handfat och toa?
Det är något av det första man får tänka på. vart rören skall placeras innan tätskikt och kakel/Klinker. Annars måste du bryta tätskiktet för att gå igenom i efterhan. inte speciellt smart upplägg på arbetet.. Att bryta tåtskikt för en genomföring av rör i våtrum är inte tillåtet enligt säker vatteninstallation

Jag hoppas du inte betalat fakturan ännu.

Ta dit en besiktningsman så att du får ett utlåtande från en aktoriserad, då har du i torrt på fötterna när du reklamerar och du vet vad som måste göras för att få det godkänt. Det är för många fel för att du ska godkänna det.

Hej
MC-HiTech: vílka fel ser du när du kollar spontant på bilderna?

Mvh

Jag tycker som någon sa tidigare att bila bort lite framför röret vore det lättaste och sedan böja ut det lite.
Att relina förstår jag inte vitsen med, men jag kanske missförstår. Om ni relinar en pem-32 så går det som bäst att få genom pem20 vilket skulle kunna ge tryckförluster som kan bli märkbara. Jag förstår inte vad man skulle vinna på det då slangen inte kommer längre ut för det.
Annars skulle jag nog funderat på att göra en liten låda med inspektionslucka. Då kan ni lätt hålla uppsikt ifall det skulle läcka samt få en tillfredställande isolering i ytterväggen. Om kopplinga utförs riktigt är läckagerisken så minimal att den är försummbar. Men samtidigt är jag osäker vad reglerna säger, men med lucka för inspektion tycker jag det borde vara okey.

Men med totalentreprenad så är det inte erat bekymmer, utan det ska entreprenören ta fram förslag och lösningar på enligt gällande regelverk. Dom har ingen juridisk chans vid tvist i domstol för att inte följt reglementet pga av att dom gjort fel. Så begär förslag på lösning. Vid relinig som jag inte tror på så måste ni kolla hur långt det är till anslutningspunkten och beräkna ledningsförlusten. Detta är beroende av ledningslängden och innediametern. Vore ju trist att inte kunna duscha och tvätta samtidigt

Detta behöver inte vara ett problem, bara kosmetika, be dom göra en trevlig låda som döljer råtthålet, se till att det är tätskit ända in på golvet. väggarna ska ju ändå inte tätskitas vad jag kan se.

tycker inte man ska haka uppp sig på detta, det blir man bara gråhårig av.

lordvvs skrev:
Detta behöver inte vara ett problem, bara kosmetika, be dom göra en trevlig låda som döljer råtthålet, se till att det är tätskit ända in på golvet. väggarna ska ju ändå inte tätskitas vad jag kan se.

tycker inte man ska haka uppp sig på detta, det blir man bara gråhårig av.
:eek:
Strutstaktiken funkar inte, men vill du idiotförklara dig själv så ...

Har man avtalat om säker vatteninstallation så har man.
Det finns regler för detta, de kommer här: http://www.sakervatten.se/download/5...egler_0710.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.