2 532 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Från hål i marken till vatten i huset.
Hejsan,
Har kikat på ett hus som har stått tomt ett bra tag som jag är intresserad av, hur som helst så har jag förstått det som att det inte finns något vatten i huset för tillfället. Mulltoa har använts av föregående ägare iaf.
Det står 2 brunnar utanför huset, så jag leker med tanken på att det finns vatten där iaf.
Hur går man till väga för att få vattnet in i huset på enklaste och billigaste vis, huset kommer inte användas till permanentboende så behovet av något avancerat finns inte.
Det första man kan göra är att tömma brunnen på vatten eftersom det har stått stilla ganska många år nu. Om det inte finns något rör in i huset så är det ju relativt enkelt att slänga ner en PEM slang.
Vad behöver jag för övrig utrustning? Om vi säger att det är en grävd brunn på 8m. Vad bör man välja för vattenpump? Hydrofortank på 300l har jag.
Det var inte meningen att det skulle bli en hel bok men lite ventilation av tankarna
Har kikat på ett hus som har stått tomt ett bra tag som jag är intresserad av, hur som helst så har jag förstått det som att det inte finns något vatten i huset för tillfället. Mulltoa har använts av föregående ägare iaf.
Det står 2 brunnar utanför huset, så jag leker med tanken på att det finns vatten där iaf.
Hur går man till väga för att få vattnet in i huset på enklaste och billigaste vis, huset kommer inte användas till permanentboende så behovet av något avancerat finns inte.
Det första man kan göra är att tömma brunnen på vatten eftersom det har stått stilla ganska många år nu. Om det inte finns något rör in i huset så är det ju relativt enkelt att slänga ner en PEM slang.
Vad behöver jag för övrig utrustning? Om vi säger att det är en grävd brunn på 8m. Vad bör man välja för vattenpump? Hydrofortank på 300l har jag.
Det var inte meningen att det skulle bli en hel bok men lite ventilation av tankarna
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
Kolla så brunnarna inte är avlopp eller dräneringsbrunnar bara... 
Men här finns en del info: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9977/2005-114-1_20051143.pdf
och här: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9988/2005-114-2_20051144.pdf
Men här finns en del info: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9977/2005-114-1_20051143.pdf
och här: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9988/2005-114-2_20051144.pdf
Kolla på Rinkaby rörs hemsida. De har en del färdiga pumppaket. Tänk på att en lång sugledning mellan brunnen och pumpen minskar pumpen kapacitet. Också höjden mellan vattenytan i brunnen och pumpen har betydelse. Du kan inte suga vatten om höjdskillanden är mer än 8-10 meter.
Ta vattenprov på vattnet i brunnarna. Kommunen kan säkert tala om vart du kan vända dig.
Ta vattenprov på vattnet i brunnarna. Kommunen kan säkert tala om vart du kan vända dig.
Börja med att länspumpa brunnen, precis som du redan tänkt. Sedan kollar du hur snabbt den återfylls, på detta sätt kan du bestämma brunnens kapacitet. Helst skall den ge ett par hundra liter i timmen, gärna mer.
Tyvärr säger inte ett test i december - då grundvattnet är högt - inte speciellt mycket om tillgången på vatten under sommaren, men det är i alla fall en början.
Vill man sedan dricka vattnet kan det som redan nämnts vara lämpligt att ta ett vattenprov för att kolla bakteriehalt, salthalt mm.
Tyvärr säger inte ett test i december - då grundvattnet är högt - inte speciellt mycket om tillgången på vatten under sommaren, men det är i alla fall en början.
Vill man sedan dricka vattnet kan det som redan nämnts vara lämpligt att ta ett vattenprov för att kolla bakteriehalt, salthalt mm.
Jag ska lyfta på locken nästa gång jag är där, det är väl bara i princip att se om där är några inkommande rör = avlopp/dränering...(?)drainsniffer skrev:
Jag har en hydrofortank redan så den hade jag gärna använt men har samtidigt funderat på om man inte skulle köpt en pump med hydropress istället. Ska läsa på för och nackdelarna.Patrick E skrev:
Jag har en länspump som har används en gång till att tömma en trekammarbrunn, är det big no no att slänga ner den i en vattenbrunn nu ett halvår senare med tanke på bakterierna?mycke_nu skrev:
När ska man ta prover på vattnet? Ska man låta brunnen återfyllas några gånger eller det räcker att man tömmer den en gång först?
Om du tvättat av länspumpen ordentligt och använder den ska det inte vara någon fara att använda den nu. Vattnet i brunnen är troligen inte helt rent nu heller och du kommer ju att tömma brunnen.
Jag skulle råda dig att kontakta ett analysföretag och få deras råd ang hur du ska göra med provtagningen för att få ett rättvisande svar. För den kemiska analysens skull borde det räcka med att ta provet efter en urpumpning/uppfyllning. Kvaliten på vattnet variar också över året i en grävd brunn, så är det ett "problemvatten" kanske flera prover är nödvändiga. Eftersom det inte handlar om permanentboende så kanske det inte är så himla kritiskt såvida inte vattnet bedöms som helt otjänligt.
Jag skulle råda dig att kontakta ett analysföretag och få deras råd ang hur du ska göra med provtagningen för att få ett rättvisande svar. För den kemiska analysens skull borde det räcka med att ta provet efter en urpumpning/uppfyllning. Kvaliten på vattnet variar också över året i en grävd brunn, så är det ett "problemvatten" kanske flera prover är nödvändiga. Eftersom det inte handlar om permanentboende så kanske det inte är så himla kritiskt såvida inte vattnet bedöms som helt otjänligt.
Då rengör jag den en dag och testar med den. Som det ser ut nu så är det inte så kvistigt om vattnet är dåligt eller ej men som du skriver så vill man ju ha lite koll på hur det ser utPatrick E skrev:Om du tvättat av länspumpen ordentligt och använder den ska det inte vara någon fara att använda den nu. Vattnet i brunnen är troligen inte helt rent nu heller och du kommer ju att tömma brunnen.
Det blev en kort tur ut till huset igår och jag kollade upp vad det fanns för brunn, vattenbrunn med borra fanns det och rör var dragna in till köket. Så det är bara att koppla på vattenpumpen där om man ska tömma brunnen.
Avlopp var det värre med, tror nog bara där finns en stenkista vad jag kunde se.
Avlopp var det värre med, tror nog bara där finns en stenkista vad jag kunde se.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden