8 472 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Olika sorters pumpar
Medlem
· Södermanland
· 200 inlägg
Hur funkar det om man borrar efter vatten då? Säger gubben "nehepp, här var det taskigt flöde, vi borrar en bit bort" eller åker han hem lämnande en faktura på tiotusentals kronor efter sig?
Jag tänkte inte ha vattenspridare.. Men faktum är att jag hade förhoppningar att ha vattnet till hushållsvatten, är med i en rutten vattensamfällighet där rören är gamla och dåliga och läcker titt som tätt.
Problemet är att vi med många barn får betala massor för läckorna då man betalar efter andelar som är antal personer i hushållet, det finns inga vattenmätare. Har man dessutom bara småbarn som inte förbrukar så mycket vatten blir man ännu surare, då man redan betalar "för mycket", sen ska man dubbelbestraffas genom att betala mer för läckorna. Jävligt irriterande.
Jag tänkte inte ha vattenspridare.. Men faktum är att jag hade förhoppningar att ha vattnet till hushållsvatten, är med i en rutten vattensamfällighet där rören är gamla och dåliga och läcker titt som tätt.
Problemet är att vi med många barn får betala massor för läckorna då man betalar efter andelar som är antal personer i hushållet, det finns inga vattenmätare. Har man dessutom bara småbarn som inte förbrukar så mycket vatten blir man ännu surare, då man redan betalar "för mycket", sen ska man dubbelbestraffas genom att betala mer för läckorna. Jävligt irriterande.
Man brukar räkna på att en familj gör av med ca 450l/dygn så har du en lite större hydropress alt en hydrofor så borde det fungera att täcka era behov. En hydropress rymmer mer vatten till samma storlek som en hydrofor så det är väl att rekomendera tycker jag i sådana fall.
Hur djup brunn har du och på vilken nivå är grundvattnet nu samt vilken diameter är borrhålet på?
Hur djup brunn har du och på vilken nivå är grundvattnet nu samt vilken diameter är borrhålet på?
300 liter per timme är fullt tillräckligt, det är ett badkar i timmen. Mät hur ljupt vattnet ligger i brunnen så kan du räkna ut hur mycket vatten du kan ta ut innan det suger luft. Sugslangen bör vara 5 merter kortare än borrhålet.
Medlem
· Södermanland
· 200 inlägg
Hålet är 140 meter djupt. Dessvärre (eller kanske inte dessvärre) är locket 1 meter under mark, så jag kan inte titta efter nivån just nu. Ska ha en grävare här nästa vecka för lite dränjobb, och tänkte be honom gräva fram det igen.
Men jag har som sagt en grävd brunn ca 20 meter ifrån, där ligger vattennivån nu 2.30 under marken. Borrhålet ligger högre upp i en sluttning, så jag skulle gissa att om det är samma nivå så ligger vattenivån ca 3 meter från hålets topp. Och borrprotokollet säger "stabil vattennivå efter avslutad borrning antal meter under marknivå 4 meter" Sen om han räknar marken eller hålets topp där nere vet jag inte.
Enl protokoll är hålet är 140 mm till 15 meters djup, och bottendiameter 114.
"Mätningsmetidik : blåsning" står det också.
Och visst var tanken att ha en hydropress/for. Har gott om plats i källaren. Går ju att hitta så gott som nya billigt på blocket från folk som anslutits mot kommunalt vatten.
Jag är väldigt tacksam för er hjälp. Vore skönt att knäppa dom på näsan i vattensamfälligheten. Pensionärerna har helt enkelt kört över de få barnfamiljerna för att spara några spänn.
Men jag har som sagt en grävd brunn ca 20 meter ifrån, där ligger vattennivån nu 2.30 under marken. Borrhålet ligger högre upp i en sluttning, så jag skulle gissa att om det är samma nivå så ligger vattenivån ca 3 meter från hålets topp. Och borrprotokollet säger "stabil vattennivå efter avslutad borrning antal meter under marknivå 4 meter" Sen om han räknar marken eller hålets topp där nere vet jag inte.
Enl protokoll är hålet är 140 mm till 15 meters djup, och bottendiameter 114.
"Mätningsmetidik : blåsning" står det också.
Och visst var tanken att ha en hydropress/for. Har gott om plats i källaren. Går ju att hitta så gott som nya billigt på blocket från folk som anslutits mot kommunalt vatten.
Jag är väldigt tacksam för er hjälp. Vore skönt att knäppa dom på näsan i vattensamfälligheten. Pensionärerna har helt enkelt kört över de få barnfamiljerna för att spara några spänn.
Precis som skrev så var måtten till för att räkna ut volymen i brunnen och lite snaab överslagsräknig så har du 100-150l bara i brunnen och det fungerar ju som en reservoar. Kopplar du det till en hydrofor sedan så kommer ni klara av att tappa upp badkar mm.
Så det ska fungera bra tycker jag
Så det ska fungera bra tycker jag
300L/h ??? En sån borra brukar ju kunna ge 300L/min med dränkbar pump.Stämmer detta verkligen?Roger Spontare skrev:Tack för förklaringen ang. ejektor vs jet.
Är det någon mer än anaitis som har någon kommentar på flödet som stod i borrprotokollotollet? Är det helt kört eller vad? Som oerfaren låter ju 300 liter i timmen ganska mycket..
Hur långt är det rimligt att trycka ner ejektorn om jag skulle göra ett försök?
Jag tänkte köpa begagnade pryttlar så jag inte satsar för mycket pengar på ett misslyckat projekt. Det finns även en grävd brunn på tomten, och av den att döma så är grundvattnet inte särskilt långt ner.
Hej,
jag har köpt ett gammalt hus med en borrad brunn där den befintliga pumpen är sönder. Det finns en accumulator tank som den gamla pumpen var kopplad till. Nu undrar jag vilken slags pump jag ska köpa ? Ska det vara en dränkpump och behöver jag en hydropress eller en hydrofor eller kan jag koppla direkt till accumulatorn ?
Tacksam för lite råd !
jag har köpt ett gammalt hus med en borrad brunn där den befintliga pumpen är sönder. Det finns en accumulator tank som den gamla pumpen var kopplad till. Nu undrar jag vilken slags pump jag ska köpa ? Ska det vara en dränkpump och behöver jag en hydropress eller en hydrofor eller kan jag koppla direkt till accumulatorn ?
Tacksam för lite råd !
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden