2 008 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Skitvatten i trekammarbrun på landet
Hej
Jag har en brunn som skitvattnet stigit upp nästan ända upp till brunnslocket. Detta pga dålig avrinning från infiltreringsrören . Och nu i sommar har det bildats skitkakor + skit på väggarna i kammare 2,3. Detta har jag tagit upp men det det kommer tillbaka, så nu undrar jag hur jag skall bära mig åt för att få rent i 2,3:an, finns det något medel man kan hälla ned för att få stopp på detta eller är det bara att borsta, skölja och ta upp till det med pump tills det inte kommer tillbaka (lokale bonden tömmer på hösten) Tacksam för bra råd !
mvh Hasse
Jag har en brunn som skitvattnet stigit upp nästan ända upp till brunnslocket. Detta pga dålig avrinning från infiltreringsrören . Och nu i sommar har det bildats skitkakor + skit på väggarna i kammare 2,3. Detta har jag tagit upp men det det kommer tillbaka, så nu undrar jag hur jag skall bära mig åt för att få rent i 2,3:an, finns det något medel man kan hälla ned för att få stopp på detta eller är det bara att borsta, skölja och ta upp till det med pump tills det inte kommer tillbaka (lokale bonden tömmer på hösten) Tacksam för bra råd !
mvh Hasse
Detta låter inte alls bra, är brunnen så full har du ju en rejäl slamflykt, eller rättare sagt så rinner väl skiten nästan rakt ut riktigt miljöovänligt. Det är infiltrationsrören och infilitrationsbädden du borde ordna till. Infiltrationsrören är väl igentäppta och bädden är säkerligen igentäppt den också. Hur gammal är den? En bädd håller ca 20-(max)30 år. Gräv ur bädden o lägg på nytt och införskaffa nya infiltrationsrör.
Att ta upp det med pump som du skriver, menar du då att du skulle hälla ut det nånstans i ett dike eller på marken? I så fall bör du inte göra det eftersom det är olagligt och miljöfarligt.
Är det så att det finns en dricksvattenbrunn i närheten av den igentäppta bädden riskerar ni att få in kolibakterier i den och då är vattnet otjänligt för lång tid framöver. Kommunen kan du ringa, de brukar vara duktiga på sådana här saker och kan ge råd och tips.
Att ta upp det med pump som du skriver, menar du då att du skulle hälla ut det nånstans i ett dike eller på marken? I så fall bör du inte göra det eftersom det är olagligt och miljöfarligt.
Är det så att det finns en dricksvattenbrunn i närheten av den igentäppta bädden riskerar ni att få in kolibakterier i den och då är vattnet otjänligt för lång tid framöver. Kommunen kan du ringa, de brukar vara duktiga på sådana här saker och kan ge råd och tips.
Nej jag häller inte ut det, utan jag har tillverkat några "hinkar" på en tunn bräda som jagsönker ned och öser över i kammare 1. Jag skulle ha skrivit lite mer info. 3-kambrunnen är 8 år och bädden grävdes om förra året och rören förlängdes, men som sagt skitvattnet har ju funnits kvar i kan 2,3 efter det ändå och jag har jobbat med "hinkarna" då och då när det blivit för mycket "hinna" på ytan. Och vår vattenbrunn ligger åt ett helt annat håll.
Är ingen epert på något vis, annat än att vi själv har enskilt avlopp. Men, kan det inte vara så att spridarrören inte sitter fast utan har hoppat ur läge? I så fallär det ju inte så konstigt om det blir stopp och överfullt. Har du märkt någon skillnad sedan du grävde om bädden o laner nya rör förra året? kan det vara så att det inte blev ordentligt gjort?
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
Det finns några möjligheter:
1. Fel på den nya bädden. Dvs den är inte byggd som den ska, med fel fall, fel material eller för djupt under markytan, eller så att ovidkommande vatten rinner in i bädden.
2. Fel på slamavskiljaren. På en del trekammarbrunnar i plast kan mellanväggarna vika sig och gå sönder, och sen får man slamflykt och bädden sätter igen.
3. Vattenflödet har ökat. Om man te.x sätter in ett vattenfilter (t.ex. för att få bort järn) på vattnet som backspolar till avloppet, eller om man installerar ett kingsize-badkar, kan man få så stora flöden när filtret backspolar eller badkaret töms att slamavskiljaren inte orkar med och slammet istället följer med ut i bädden.
4. Något annat.
Oavsett vilket så låter det som om du i nuläget har fått ut tillräckligt mycket slam i bädden för att den ska vara i ganska dåligt skick vid det här laget och antagligen i behov av en omgrävning. Har väl en bädd fått tillräckligt mycket stryk brukar det vara svårt att få ordning på den med mindre än en totalrenovering.
1. Fel på den nya bädden. Dvs den är inte byggd som den ska, med fel fall, fel material eller för djupt under markytan, eller så att ovidkommande vatten rinner in i bädden.
2. Fel på slamavskiljaren. På en del trekammarbrunnar i plast kan mellanväggarna vika sig och gå sönder, och sen får man slamflykt och bädden sätter igen.
3. Vattenflödet har ökat. Om man te.x sätter in ett vattenfilter (t.ex. för att få bort järn) på vattnet som backspolar till avloppet, eller om man installerar ett kingsize-badkar, kan man få så stora flöden när filtret backspolar eller badkaret töms att slamavskiljaren inte orkar med och slammet istället följer med ut i bädden.
4. Något annat.
Klicka här för att svara