Hej,
Mitt avlopp i källaren håller på att braka ihop totalt och måste därför byta ut detta lite småakut. Ska i samma veva bygga ett badrum på källarplanet.
Nedan syns en ritning på hur jag planerat rördragningen. Ser ni några uppenbara fel eller kommer på spontana tips&trix så säg gärna till
Förklaringar till numreringen:
1. Golvbrunn till dusch (75 mm utlopp)
2. Toalett (110 mm utlopp)
3. Handfat (50 mm utlopp)
4. Golvbrunn i pannrum (75 mm utlopp)
5. Golvbrunn i tvättstuga (75 mm utlopp)
6. Rör till kök på plan 1 (75 mm)
7. Rör till toalett på plan 1 (110 mm)
Mitt avlopp i källaren håller på att braka ihop totalt och måste därför byta ut detta lite småakut. Ska i samma veva bygga ett badrum på källarplanet.
Nedan syns en ritning på hur jag planerat rördragningen. Ser ni några uppenbara fel eller kommer på spontana tips&trix så säg gärna till
Förklaringar till numreringen:
1. Golvbrunn till dusch (75 mm utlopp)
2. Toalett (110 mm utlopp)
3. Handfat (50 mm utlopp)
4. Golvbrunn i pannrum (75 mm utlopp)
5. Golvbrunn i tvättstuga (75 mm utlopp)
6. Rör till kök på plan 1 (75 mm)
7. Rör till toalett på plan 1 (110 mm)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Visst har vi svarat på en sådan tråd igår, men inluft (rör på taket eller vacumventil) vid 3 och 7 behövs.
Protte
Protte
Nja en liknande tråd iaf
Jag la en tråd i förrgår enbart gällande luftningen. Denna tråd gäller hela rördragningen.
Själv är jag nog ganska nöjd med ritningen. Det enda jag känner mig osäker på är om det är OK att gjuta in 50mm-rör i källargolvet? Om inte: vad är alternativet när man ska sätta upp ett handfat?
Själv är jag nog ganska nöjd med ritningen. Det enda jag känner mig osäker på är om det är OK att gjuta in 50mm-rör i källargolvet? Om inte: vad är alternativet när man ska sätta upp ett handfat?
Har du räknat på lutningen från pkt 7 fram till utgående stamrör?
Räcker höjden till?
Eller är det en befintlig ledning?
Jag kanske har missförstått??
Räcker höjden till?
Eller är det en befintlig ledning?
Jag kanske har missförstått??
Redigerat:
Ser bra ut tycker jag. du har tänkt till och använder så lite böjar som möjligt. Annars brukar man bara se detta när de riktiga proffsen har varit framme. Filmar rör så man ser alla varianter skall ni veta.
Vad gäller 50 rör så går ju dessa också att gjuta in. Ser dock ingen anledning att använda mindre än 75 rör i en bottenplatta om möjlighet finnes.
Luftning är det enda som jag tycker kan behövas i badrum källare. Har också lite synpunkter når det gäller rör 7 och där det kopplar på det andra röret. Vid liggande ledning så skall man använda mellanrör mellan 45 böjar.
Vad gäller 50 rör så går ju dessa också att gjuta in. Ser dock ingen anledning att använda mindre än 75 rör i en bottenplatta om möjlighet finnes.
Luftning är det enda som jag tycker kan behövas i badrum källare. Har också lite synpunkter når det gäller rör 7 och där det kopplar på det andra röret. Vid liggande ledning så skall man använda mellanrör mellan 45 böjar.
Klicka här för att svara