Hej,

Mitt avlopp i källaren håller på att braka ihop totalt och måste därför byta ut detta lite småakut. Ska i samma veva bygga ett badrum på källarplanet.

Nedan syns en ritning på hur jag planerat rördragningen. Ser ni några uppenbara fel eller kommer på spontana tips&trix så säg gärna till :)

Förklaringar till numreringen:
1. Golvbrunn till dusch (75 mm utlopp)
2. Toalett (110 mm utlopp)
3. Handfat (50 mm utlopp)
4. Golvbrunn i pannrum (75 mm utlopp)
5. Golvbrunn i tvättstuga (75 mm utlopp)
6. Rör till kök på plan 1 (75 mm)
7. Rör till toalett på plan 1 (110 mm)

• Ritning_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst har vi svarat på en sådan tråd igår, men inluft (rör på taket eller vacumventil) vid 3 och 7 behövs.

Protte

Nja en liknande tråd iaf :) Jag la en tråd i förrgår enbart gällande luftningen. Denna tråd gäller hela rördragningen.

Själv är jag nog ganska nöjd med ritningen. Det enda jag känner mig osäker på är om det är OK att gjuta in 50mm-rör i källargolvet? Om inte: vad är alternativet när man ska sätta upp ett handfat?

Ska väl inte vara några problem at gjuta in 50 mm grå avloppsrör. Vad är det som får dig tveksam till det?

Hade tänkt använda dessa golvbrunnar (3382 på rinkaby):
3382_1.jpg

Gjuter jag bara in dessa i höjd med golvet? Blir nojig av allt snack om förhöjningsringar o.dyl. :)

Har du räknat på lutningen från pkt 7 fram till utgående stamrör?
Räcker höjden till?

Eller är det en befintlig ledning?
Jag kanske har missförstått??

Redigerat:
Röret till punkt 7 är befintligt idag men ska bytas ut. Fallet är nog gott nog men jag ska öka på det lite.

Eftersom ingen kritik kommit så förutsätter jag att samtliga, i tysthet, sitter och nickar medhållande :)

Ser bra ut tycker jag. du har tänkt till och använder så lite böjar som möjligt. Annars brukar man bara se detta när de riktiga proffsen har varit framme. Filmar rör så man ser alla varianter skall ni veta.
Vad gäller 50 rör så går ju dessa också att gjuta in. Ser dock ingen anledning att använda mindre än 75 rör i en bottenplatta om möjlighet finnes.
Luftning är det enda som jag tycker kan behövas i badrum källare. Har också lite synpunkter når det gäller rör 7 och där det kopplar på det andra röret. Vid liggande ledning så skall man använda mellanrör mellan 45 böjar.

Här är ett skräckexempel. De här på forumet så omhuldade balterna som har varit framme. detta är deras försök att koppla på en 110 plast till 150 betong

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.