Hej,
Jag bygger badrum och har dragit horisontella avloppsrör Ø75, med ganska många skarvar eftersom jag var tvungen att tråckla mig genom ett stort antal balkar som jag borrat hål i.

Tyvärr var det nästan omöjligt att få till ett bra fall, så från golvbrunnen och på ca 1 m sträcka är fallet = 0 mm, eller t om 1-2 mm "motlut". Resten av streckan ca 2 m lutar röret några mm åt rätt håll och ansluter till större Ø110 rör. Jag har för säkerhets skull satt silkon runt varje rörskarv på utsidan, men funderar ändå på hur tät gummiringen i skarven egentligen är?

Jag har testat idag och hälla vatten genom golvbrunnen, och det rinner iväg bra men det blir tyvärr några mm vatten stående i rörets botten. Är detta olämpligt och kan det i värsta fall läcka ut i skarvarna? Vore ju katastof i så fall, eftersom det är omöjligt att komma åt efter att badrummet har kaklats.

Måste jag riva upp allt igen, och höja golvbrunnen några mm?

Tacksam för svar!

Så länge du inte har skadat gummipackningen eller att det lägger skräp mellan packningen och röret är det ingen risk för läckage.

Jag skulle i alla fall försöka få till ett fall. Känns inte bra med vatten stående i avloppsrör, det bygger upp sedimentlager efter en tid.

Silicon runt skarvarna gör ingen skada men ingen nytta heller. Prova att dra lite i siliconet, sitter det fast så meddela mig vilket fabrikat så får jag också prova (jag har provat en hel del att få att fästa på avloppsrör)

75 mm tyder på dusch och det är väldigt lite fasta partiklar så det blir nog inte stopp. Alltid bättre med medlut men ingen panik heller.

Protte

prototypen skrev:
...75 mm tyder på dusch och det är väldigt lite fasta partiklar...
Det är inte du som brukar rensa golvbrunnen i duschen, va? ;)

golvbrunn_30412361.jpg

• Gilla
jnse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.