3 938 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Rördimension vägghängd WC
Planerar att i mitt nybygge installera minst en vägghängd wc stol på en ej bärande innervägg.
Väggen är 70 regel.
Är inte 110mm avloppsrör "standard" att ansluta en wc stol på?
Vad gör man då lämpligast:
1. Bygger en vägg på 120 regel
2. Använder någon slags förminskning för att gå ner till 70mm rör.
Ps Väggen är ca 3m lång så att bredda den borde ju inte vara nån jättegrej.
Väggen är 70 regel.
Är inte 110mm avloppsrör "standard" att ansluta en wc stol på?
Vad gör man då lämpligast:
1. Bygger en vägg på 120 regel
2. Använder någon slags förminskning för att gå ner till 70mm rör.
Ps Väggen är ca 3m lång så att bredda den borde ju inte vara nån jättegrej.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 241 inlägg
1. Nästan. Övergången till WC-stolen är ø125mm, så 145-regel blir enklare 
2. Nej.
2. Nej.
Ska ha en vanlig med behållare på stolen.
Menar du att de ska va 40-50mm på var sida röret till baksidan av väggbeklädnaden? Dvs 110+ca40+ca40?
Blir ju en jävla tjocker vägg då.
Menar du att de ska va 40-50mm på var sida röret till baksidan av väggbeklädnaden? Dvs 110+ca40+ca40?
Blir ju en jävla tjocker vägg då.
ok ett tips från mig, du ska inte ha röret i väggen, bygg väggen med 70 regel, o sätt 110 röret för toan i golvet lite närmare väggen än normal, sen har du en premont modul för vägghängd toa som tyvärr kommer stå inne i rummet men tro mig, det är bra mycket smartare än att ha det i en tjock vägg med vattencistern o kopplinga inuti. på så sätt har du tätskikt o allt som vanligt på väggen o allt känns säkert. läcker toan eller kopplingar så kommer det ut på golvet i badrummet inte inuti väggen, såvida nån här som skrivit över inte har det svaret hur exakt de gör när de bygger in allt i väggen? alla verkar ju tycka det är jättebra med allt inbyggt i väggen ?
Ska du ha en "vanlig" vägghängd med cisternen på stolen så behöver du inte bry dig om 40-50mm ifrån väggen. Då kommer ju röret ut ur väggen direkt.
-Lättare att ha cistern på stolen, men (enligt mig) snyggare att ha den innuti väggen...
-Om man bygger in cisternen i väggen så blir det 110+40 =150+skivor, detta iom att skivan in emot rummet sitter utanför allt tätskikt mm. som en "skärmvägg", denna monteras alltså efter tätskikt mm. och därmed behöver man inte hålla 40-50mm ifrån den...
-Lättare att ha cistern på stolen, men (enligt mig) snyggare att ha den innuti väggen...
-Om man bygger in cisternen i väggen så blir det 110+40 =150+skivor, detta iom att skivan in emot rummet sitter utanför allt tätskikt mm. som en "skärmvägg", denna monteras alltså efter tätskikt mm. och därmed behöver man inte hålla 40-50mm ifrån den...
Det där är ju om du ska ha upp röret ur golvet ju genom ett tätskikt. Gäller alltså inte här där röret ska gå inne i väggen.hakaner skrev:
Klicka här för att svara