7 900 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Underhållsspolning av avlopp
Hej,
vi fick ett erbjudande från Ragnsells om att utföra underhållsspolning av avloppet med 500:- rabatt på ord pris som är 2695:-. Vårt hus är från 1978 och jag tror aldrig att det spolats tidigare. Rinner dock rätt felfritt, utom ett avlopp i tvättstugan som tjorvar lite. Kan det vara en bra sak att göra, eller är det bara onödigt? Vad är kostnaden för en akutspolning en lördagkväll? Det dubbla?
vi fick ett erbjudande från Ragnsells om att utföra underhållsspolning av avloppet med 500:- rabatt på ord pris som är 2695:-. Vårt hus är från 1978 och jag tror aldrig att det spolats tidigare. Rinner dock rätt felfritt, utom ett avlopp i tvättstugan som tjorvar lite. Kan det vara en bra sak att göra, eller är det bara onödigt? Vad är kostnaden för en akutspolning en lördagkväll? Det dubbla?
Jag har ett hus från 1960 och har blivit avrådd av en rörmokare att spola rören pga risk för att gamla rör brister och börjar läcka. Bättre att rensa om problem uppstår enligt honom. (Själv har jag inte en aning, men det vore kul att höra åsikter från fler proffs på området.)
Har man privat villa rekommenderar jag aldrig att rensa förrens den dagen man har stopp. Sker det en lördagkväll är det bara att hoppas man inte har massa gäster så klarar man sig om man vill och rensar på normal arb tid.
Nacka Rörisen
Nacka Rörisen
Hetvattenspolning av rören tror jag är att föredra. Enligt den uppgift jag fått skall det vara betydligt ofarligare att göra på detta sätt. Med vanlig rensning med roterande vajer är det stor risk att vajern nöter hål i böjarna. Känns som att rörmockaren ovan är rädd att tappa en kund.
Inne i huset höll rören, men betongrören ute blev till grus när de spolade dem. Jag skulle aldrig spola mina rör om jag inte behövde det, det är bra tryck i spolutrustningen. Men mina rör är över 30 år gamla (inte de som spolades ute, de är nya
) Dessutom gillar jag inte att laga saker som inte är trasiga.
Undra om vi behöver en spolning tro? bubblar i avloppen när man spolar i dusch och toan, och vattnet i en toa stiger lite. Har tömt slambrunnen i dag då den var full, men något verkar vara lite stopp i något rör. Från garaget rinner det kanon men inte från huset.
Klicka här för att svara