2 294 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Avluftning vacuumventil i badrummet
Hej,
Mitt avluftningsrör som går genom taket måste bytas ut och eftersom det alltid har varit i vägen tänkte jag mig att jag sätter en vacuumventil inne på toaletten istället.
Jag pratade med en VVS-are och det första han sa var att den skulle dras genom taket då det har varit problem med vacuumventiler på vindar som har frusit eller gått sönder och börjat läcka fuktig luft. Jag påpekade att på toaletten kommer den inte att frysa och om den går sönder och börjar läcka luft märker jag nog det ganska snabbt.
Han kunde iaf inte se några problem med att ha den på toaletten men menade ändå att det var en "nödlösning" (gissar att man kan översätta det till: "det är inte så man brukar göra"). Eftersom det är en rätt ovanlig metod vill jag ha lite mer på fötterna.
Vad säger ni, är det ok att sätta vacuumventilen på toaletten?
Mitt avluftningsrör som går genom taket måste bytas ut och eftersom det alltid har varit i vägen tänkte jag mig att jag sätter en vacuumventil inne på toaletten istället.
Jag pratade med en VVS-are och det första han sa var att den skulle dras genom taket då det har varit problem med vacuumventiler på vindar som har frusit eller gått sönder och börjat läcka fuktig luft. Jag påpekade att på toaletten kommer den inte att frysa och om den går sönder och börjar läcka luft märker jag nog det ganska snabbt.
Han kunde iaf inte se några problem med att ha den på toaletten men menade ändå att det var en "nödlösning" (gissar att man kan översätta det till: "det är inte så man brukar göra"). Eftersom det är en rätt ovanlig metod vill jag ha lite mer på fötterna.
Vad säger ni, är det ok att sätta vacuumventilen på toaletten?
Jag hittar inte så mycket på att sätta vacuumventilen i just badrummet, och det jag hittar är mest diskussioner om det kan tänkas vara en ok lösning. Skulle vilja höra från någon som verkligen har gjort det och om det funkar bra eller inte.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det finns en ventildiskussion bara några trådar längre ned.
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/139371-boerjar-bli-nojjig-oever-avluftningen.html
Protte
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/139371-boerjar-bli-nojjig-oever-avluftningen.html
Protte
Klicka här för att svara