Hej.

Vi har en borrad brunn 100m djup och ger 180l/h på 82m djup. Nu verkar det som vår pump (Grundfos CPE 3-80) har gett upp så vi började söka efter nytt. Min första tanke är att CPE 3-80 och dess efterföljare (CR5-11DW) verkar lite klena. Om jag fattar det hela rätt så klarar den 75m?

Vi hörde oss för och då blev vi utkommenderade en SQ2-85 djupbrunnspump. När jag kollade kapacitetstabellen på den så verkar den inte ha ett flöde över 70m så det känns inte rätt. Borde inte pumpen klara av att hantera full lyfthöjd?

70 m känns klent för en så djup brunn. Borrade nyligen en 100 m djup brunn (160 l/h) och pumpen (Robota) som installerades (på 95 m djup) är avsedd för brunnar på 110-70 m djup. Fast å andra sidan är det höjdskillnaden till vattenytan i borrhålet som är intressant. Dock ska ju pumpen ge någorlunda hyfsat flöde även när vattenytan närmar sig pumpen. Tryckhöjden ska ju också räcka till för att bygga upp tillräckligt tryck i hydroforen.
Finns en kalkylator för pumpdimension på Grundfos hemsida. Kolla under Monterings&Driftinstruktioner -> Dimensionering -> Grundvattenförsörjning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.