Jag tömde och spolade genom min Nibe Eminemt idag. Följde instruktion för hur den skall tömmas men nu får jag ingen värme i vattnet.
Jag har kollat proppskåpet och det är ingen propp som gått. När jag tömmer ut vatten är det kallt även efter 6 timmar.
Jag stängde blandarventilen men nu när jag öppnar den kommer det ett sorts klickande ljud när jag snurrar den. Vet inte om det skall låta så.
Kan något ha gått sönder när det spelade vatten genom varmvattenberedaren? Fastnat något i blandarventilen?
Men har ens blandarventilen något med själva uppvärmningen av vattnet att göra?
Jag har kollat proppskåpet och det är ingen propp som gått. När jag tömmer ut vatten är det kallt även efter 6 timmar.
Jag stängde blandarventilen men nu när jag öppnar den kommer det ett sorts klickande ljud när jag snurrar den. Vet inte om det skall låta så.
Kan något ha gått sönder när det spelade vatten genom varmvattenberedaren? Fastnat något i blandarventilen?
Men har ens blandarventilen något med själva uppvärmningen av vattnet att göra?
Nej blandarventilen har inget med uppvärmningen att göra.
Det sköter elslingorna om. Hur gjorde du med dem? Stängde av strommen innan du tömde vattnet? Fyllde hela beredaren med vatten innan du slog på strömmen igen?
Det sitter temperatursäkring som kan skydda om man gjort fel. Har den löst ut?
Det sköter elslingorna om. Hur gjorde du med dem? Stängde av strommen innan du tömde vattnet? Fyllde hela beredaren med vatten innan du slog på strömmen igen?
Det sitter temperatursäkring som kan skydda om man gjort fel. Har den löst ut?
Ventilen påverkar inte det elektriska, bröt du strömmen när du tömde? Testa trycka på reset-knappen på termostaten
Tack för svar sent på kvällen! Uppskattas i paniken.Störstmjölken skrev:
Ja, jag drog strömmen men har nu öppnat luckan i botten och det var lite vatten där. Manualen säger att man skall trycka på knappen, men fattar inte vad knappen är. Finns det en knapp inne i den lilla fyrkanten (i cirkeln). Är det denna reset knapp du pratar om @Störstmjölken
Ja det kan hända att det är temperatursäkringen som löst ut. Kan ha varit för tidig med att slå på strömmen. Se bilderna jag laddade upp. Kan inte förstå hur jag skall trycka på knappen?B Bjober skrev:Det sitter temperatursäkring som kan skydda om man gjort fel. Har den löst ut?B Bjober skrev:
Har du en multimeter? Kolla om termostaten släpper igenom till patronen, mellan A och B ska du ha ~230v
Även mellan 1 och 2 förstås
Även mellan 1 och 2 förstås
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Du behöver en liten skruvmejsel eller liknande för att återställa maxtermostaten genom att trycka in knappen i det fyrkantiga håletFelf skrev:
Testade nu och när jag trycker in en vass skruvmejsel känns det bara stumt i hålet, ingen känsla av en knapp.L lordi skrev:
Skall lone verktyg av grannen för att mäta om det finns el ens.
Klickande ljudet du hör när du vrider på ventilen är troligen att plastvredet har spruckit så den kuggar över på den räfflade metallaxeln. Ta loss vredet, det sitter nog en skruv i mitten, så ser du om metallaxeln snurrar när du vrider på den med tex en tång.
I så fall kanske beredaren inte blev fylld?
I så fall kanske beredaren inte blev fylld?
Berätta mer om bakgrunden till att den tömdes. Sommarhus där vattnet inte använts under vintern? Eller har du rengjort och tömt beredaren på kalkfällningar? Då brukar man i och för sig skruva loss hela värmepatronen (slingan i beredaren), dvs koppla ur eltrådarna.
Lyckligt slut, tack för alla kommentarer.
Jag kände aldrig något hända med knappen för överhettningsskyddet och skulle testa att tömma en gång till 2h senare, då var vattnet varmt. Så uppenbarligen hade jag lyckats med knappen utan att märka det.
Jag kände aldrig något hända med knappen för överhettningsskyddet och skulle testa att tömma en gång till 2h senare, då var vattnet varmt. Så uppenbarligen hade jag lyckats med knappen utan att märka det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden