De fanns nog parallellt och så avvecklades 13 mm. Finns många byggen från tiden skiftet 60-70-tal med enorma mängder 12 mm prisol och ingen 13 mm däremot en annan lite udda dimension 10 mm. Den senaste som kopplingsledning från fördelare till tappställen tydligen för att minska tryckslag efter vad jag fått berättat av de som var med då kanske också för snabbare VV från där de kopplades in med VVC fram. I det fallet ett sjukhus som byggdes 68-76.

GK100 GK100 skrev:
De fanns nog parallellt och så avvecklades 13 mm. Finns många byggen från tiden skiftet 60-70-tal med enorma mängder 12 mm prisol och ingen 13 mm däremot en annan lite udda dimension 10 mm. Den senaste som kopplingsledning från fördelare till tappställen tydligen för att minska tryckslag efter vad jag fått berättat av de som var med då kanske också för snabbare VV från där de kopplades in med VVC fram. I det fallet ett sjukhus som byggdes 68-76.
Tror jag också. Mitt minne är kort men då jag självklart engagerades för inventering och sommarjobb på rörfirman, faktiskt en riktigt stor firma i kommunen, under 70-talet så sitter det ändå något kvar i minnet nån stans.
13, 16 och 25mm kopparrör.
Men skall försöka komma i håg att fråga pappa nån gång under helgen. Han har trotts sin ålder ett jäkla bra minne. Och som verksam som rörmokare från slutet av 40-talet till närmare millenieskiftet så har han viss erfarenhet.
Kanske skall fixa honom ett konto på Byggahus så kan han svara på alla frågor om gamla värmeanläggningar och rörinstallationer 😀

• Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Finns 13mm stödhylsor att köpa eller överlever man med 12mm?, Att klämma prisol med förmiskare utan stödhylsa är vansinne så nått måste man ha :thinking:

Har du mätt noga att det verkligen är 13 och inte bara att röret är ovalt?
Jag kanske har hittat ett problem som inte finns. Jag hade några rörbitar kvar från installationen som gjordes av en auktoriserad firma på 80-talet och försökte montera ett av dessa på en nyinköpt t-koppling på 12 mm. Gick inte, omöjligt. Mätte det röret och det är 13 mm. Antingen har det svällt eller så är det något som blivit över och lämnats kvar av installationsföretaget. Kanske var 13 mm standard på den tiden.Nu har jag mätt röret som jag ska koppla ihop med, och det är faktiskt 12 mm. Så förhoppningsvis kommer det fungera. Ska iväg till Biltema idag och köpa de rör och kopplingar som behövs.

Rickard.
13mm har funnits men jag TROR det försvann från handeln redan på 50-60tal, jag har hört om det men aldrig sett det.

Rickard. Rickard. skrev:
13mm har funnits men jag TROR det försvann från handeln redan på 50-60tal, jag har hört om det men aldrig sett det.
Jag frågade ChatGPT och fick följande svar:

Man har inte formellt “slutat” använda 13 mm kopparrör, men det är en äldre standard som i praktiken fasats ut i Sverige sedan 1970- och 1980-talet. Numera är det 15 mm (ytterdiameter) som är standard för tappvatteninstallationer enligt europeisk norm (EN-standard).

Kort historik:
  • Före 1970-talet: 13 mm kopparrör (med 1 mm godstjocklek) var vanligt i svenska bostäder.
  • Från 1970-talet och framåt: 15 mm kopparrör började ersätta 13 mm, eftersom Sverige började anpassa sig till internationella standarder.
  • Idag: 13 mm används mycket sällan vid nyinstallationer, men kan fortfarande förekomma i äldre fastigheter. Man använder då ofta övergångskopplingar för att anpassa till modern rördimension.

Som @GoC redan nämnt så är Biltema inte en lämplig leverantör av VVS-komponenter eller annat där säker funktion är av stor vikt. Välj förslagsvis Vatette eller liknande välrenomerat fabrikat. Biltemas inköpare väljer oftast billigaste leverantör från gång till gång vilket ibland ger stora problem, kanske inte så vanligt, men inte värt att chansa när det gäller VVS.

Redigerat:
  • Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.