Hej på er!

Ny här och behöver lite hjälp.

Jag och min Sambo kikar på hus och vi har nu hittat ett som vi är beredda att buda på och köpa.
Bland annan påpekas, som i väldigt många fall, felaktigheter runt brunnen i badrummet.
I protokollet har besiktningsmannen skrivit följande mening:
"Brunnsduken är synlig under klämringen i golvbrunnen (bristfälligt
tillskuren)"

Har bara sett Brunnmanchett som ord i besiktningsprotokoll och inte brunnsduk, men det kanske är samma sak.

Vi har varit på en första visning och jag tog en bild på hur det såg ut.

Jag som är amatör och ny på detta undrar då
1. Är Brunnsduk och Brunnsamanchett samma sak?
2. Är det blåa på bilden klämringen? Eller sitter den under "plåthöljet" ?
3. Blir lite frågande till vad som egenltigen är brunnsmanchett, klämring och vad tusan det är som ligger ovanpå som ser ut som ett blött papper?
Är det manchetten som har släppt från klämringen och lagt sig ovanpå eller sitter klämringen i det här fallet under "plåten" runt om? Eller är det någon typ av fogmassa?

Huset är byggt 2005, så jag gissar på att badrummet är lika gammalt och att det alltid sett ut såhär.

Finns det någon expert eller väldigt kunnig med erfarenhet här inne som kan hjälpa mig och förklara vad det är jag ser?
Hur illa ser detta ut?
Går det att åtgärda lokalt?
Badrummet närmar sig sin tekniska livslängd om 25 år så en renovering kommer ske ändå men ändå.

Tack på förhand.

• Golvsil i badrummet med synlig blå brunnsduk och brunnen metallklämring, omgiven av kakel. Brunnsduk ser sliten ut med flagande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
S Stålborste skrev:
Jag som är amatör och ny på detta undrar då
1. Är Brunnsduk och Brunnsamanchett samma sak?
Ja men korrekt term är brunnsmanschett.
S Stålborste skrev:
2. Är det blåa på bilden klämringen? Eller sitter den under "plåthöljet" ?
Ja, klämringen syns i blått på bilden.

S Stålborste skrev:
3. Blir lite frågande till vad som egenltigen är brunnsmanchett, klämring och vad tusan det är som ligger ovanpå som ser ut som ett blött papper?
Blå brunnsmanschett och klämring ovanifrån, där brunnsmanschetten syns sticka ut under klämringen, med textetiketter.
Skapa konto

S Stålborste skrev:
Är det manchetten som har släppt från klämringen och lagt sig ovanpå eller sitter klämringen i det här fallet under "plåten" runt om? Eller är det någon typ av fogmassa?
Se bild ovan. Det ser i stort rätt monterat ut. Men sen har tydligen besiktningsmannen sett manschetten sticka ut under klämringen. Det ska den inte göra. Jag har svårt att se det på din bild, upplösningen är för dålig.

S Stålborste skrev:
Huset är byggt 2005, så jag gissar på att badrummet är lika gammalt och att det alltid sett ut såhär.
Gissningsvis.

Tack för det snabba svaret! :)

Då är det alltså tätskick som någon har kladdad på brunnsmanshetten?
Känns då inte lika allvarligt, varför man nu väljer att sporadiskt bara kladda på massa guck i onödan om manchetten ändå är där för att hålla tätt.
Ursäkta om bilden var lite dålig, jag har förstorat den nu och zoomat in lite samt lagt till pilar.
Jag gissar på att det lilla som syns sticka ut under klämringen är det besiktningsmannen anmärkte på.
Hojta gärna om ni ser något som inte jag ser.

• Avloppsbrunn med synligt tätskikt och klämring, pilar markerar områden med applicerat material, delvis skadade ytor runt brunnen.
    Skapa konto
Claes Sörmland
S Stålborste skrev:
Tack för det snabba svaret! :)

Då är det alltså tätskick som någon har kladdad på brunnsmanshetten?
Känns då inte lika allvarligt, varför man nu väljer att sporadiskt bara kladda på massa guck i onödan om manchetten ändå är där för att hålla tätt.
Därför att det var standard för många system 2005. Manschetten kom med en självhäftande yta som klistrades mot golvet över brunnen. Sen skars den till så att man fick ett lämpligt stort hål över brunnen och den trycktes ned med klämringen i brunnen. Sen målade man tätskikt över den ett antal gånger fram till klämringen.
S Stålborste skrev:
Ursäkta om bilden var lite dålig, jag har förstorat den nu och zoomat in lite samt lagt till pilar.
Jag gissar på att det lilla som syns sticka ut under klämringen är det besiktningsmannen anmärkte på.
Hojta gärna om ni ser något som inte jag ser.
Jag tror du gissar helt rätt. Man har skurit manschetten för hand med en kniv så att hålet inte har blivit cirkelrunt över brunnen och manschetten sticker ut under klämringen. Det ska den inte göra.

Risken för läcka? Troligen inte så stor efter 20 år. Att nu lossa klämringen, skära bort överskottet och återmontera klämring är möjligt med troligen en större risk nu när allt är torrt och sprött än befintlig installation.

Hej Claes

Vad är det som gör att risken ökar om man vill åtgärda det lokalt i det här läget? Är tätskickt och manchett härdade på något sätt och så pass torra att det är större risk att klippa i det?

Har du något tips om man vi kan göra eller tänka på om vi köper huset med brunnen i befintligt skick?
Behöver vi vara oroliga och renovera så snabbt som möjligt eller går det att leva med ett tag till tror du?

Alla tips är guld. Tack.

Claes Sörmland
S Stålborste skrev:
Hej Claes

Vad är det som gör att risken ökar om man vill åtgärda det lokalt i det här läget? Är tätskickt och manchett härdade på något sätt och så pass torra att det är större risk att klippa i det?
Det är en 20 år gammal installation.

Tänker att det är gammal akrylpolymer. Sån torkar med åren och stelnar. Tänk gammal väggfärg, den blir krispig och hård med åren men är seg de första åren. Det är samma typ av kemi. Till det kommer manschetten som kanske har någon typ av mjukgörare och som tvättas ur med åren och stelnar?

Nu ska du ta bort klämringen, skära med kniv i den gamla manschetten och återmontera en ny klämring. Allt utan att skada den kanske krispiga manschetten.

För mig låter det som en riskgrej.
S Stålborste skrev:
Har du något tips om man vi kan göra eller tänka på om vi köper huset med brunnen i befintligt skick?
Behöver vi vara oroliga och renovera så snabbt som möjligt eller går det att leva med ett tag till tror du?

Alla tips är guld. Tack.
Tänker att har det inte läckt på 20 år så är det nog lugnt. Rengör brunnen varannan månad med diskborste och Yes. Planera för en badrumsrenovering om 10-20 år.

Låt det vara.
Vad jag förstått är det enbart en risk om du tex får stopp i brunnen och det blir översvämning att vatten trycks upp mellan manchett och klämring eftersom den inte bottnat helt.
Så se till att hålla rent (ser för övrigt förjävligt ut på bilden, usch).

Har det funkat i 20 år funkar det i 20år till så du får tid att planera in renovering

Tack så mycket för alla snabba och bra svar.
Uppskattas väldigt mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.