6 265 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Vattenutkastare - vattnet forsar
Det röda är konan. Den pressas ut åt vänster om man antingen drar nyckeln för hårt eller om muttern mot ventilhuset 5 är för löst dragen. Gängtejpen är troligen en orsak till att muttern inte klämt konan tillräckligt hårt.
Öppna nyckeln helt så ventilkäglan flyttas höger. Försök knacka på ventilhus 5 med en mindre hammare så konan flyttas åt höger (utan att muttern är dragen, den ska sitta löst). Sen får du försöka mäta så ventilkäglan öppnar ca 5-10mm helt öppen , då bör den kunna stänga helt. Jag vet inte måttet tillverkaren föreskriver men det bör fungera.
Öppna nyckeln helt så ventilkäglan flyttas höger. Försök knacka på ventilhus 5 med en mindre hammare så konan flyttas åt höger (utan att muttern är dragen, den ska sitta löst). Sen får du försöka mäta så ventilkäglan öppnar ca 5-10mm helt öppen , då bör den kunna stänga helt. Jag vet inte måttet tillverkaren föreskriver men det bör fungera.
K Kristoferberg skrev:Hej, jag vet hur det fungerar och har vrider på 9an så sexan är både långt in och långt ut. Ändå så kan jag inte stänga av vattnet. Det får mig att misstänka att 3an inte tätar (även om den är
så långt in att jag inte ens får tag i den med 9an). Då är det rimligtvis 5an som inte är bra monterat (tycker det syns på bilden också). När jag försöker få femman länge in så känns det som rödmarkerat för att det blir stopp. Det ser dessutom ut som att den är för långt ut i jämförelse med bilden. [bild]
Tjena, fick allt att fungera, stort tack. Nu kan jag enkelt stänga av vattnet. Nu när jag sätter på så forsar det dock ut från det här lilla hålet, hur fixar jag det ?B Bjober skrev:Det röda är konan. Den pressas ut åt vänster om man antingen drar nyckeln för hårt eller om muttern mot ventilhuset 5 är för löst dragen. Gängtejpen är troligen en orsak till att muttern inte klämt konan tillräckligt hårt.
Öppna nyckeln helt så ventilkäglan flyttas höger. Försök knacka på ventilhus 5 med en mindre hammare så konan flyttas åt höger (utan att muttern är dragen, den ska sitta löst). Sen får du försöka mäta så ventilkäglan öppnar ca 5-10mm helt öppen , då bör den kunna stänga helt. Jag vet inte måttet tillverkaren föreskriver men det bör fungera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klämringen sitter för långt ut, ja. Du behöver dra tillbaks den så röret bottnar i vinkeln. Dessa klämringar brukar vara ganska lätta att lossa, men annars kan man snurra lite försiktigt på den med en polygrip. Var noga med att inte skada de ytor som ska täta mot kopplingen.K Kristoferberg skrev:
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Det löste sig. Stort tack för hjälpen. Nu går det att stänga av vattnet men när jag sätter på så läcker kranen när man skruvar på för fullt. Någon idé?L lordi skrev:
Nu är vi bortom min kunskap, mina utkastare har inte haft den självtömmande funktionen. Men jag gissar att synkningen mellan inre och yttre delen är kinkigare. Dvs att man måste få till exaktare mått på ventilkäglans läge och det gängade grejset i den yttre delen.K Kristoferberg skrev:
Dags att plocka fram tillverkarens instruktioner eller om nån annan vet mer.
Det gäller att oring nr. 8 tätar, annars rinner eller droppar vatten ur dräneringshålet på kranöverstycket.
Som jag ser det så om vinkeln på insidan är rätt monterad så återstår bara oringen.
Tillägg: Läs monteringsanvisningen, finns på nätet.
Tillägg: Läs monteringsanvisningen, finns på nätet.
Jag hade exakt samma problem. Jag bytte o ringarna, det hjälpte inte. Så jag tröttnade. Köpte en ny Mattsson för runt 500 :-.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden