Det röda är konan. Den pressas ut åt vänster om man antingen drar nyckeln för hårt eller om muttern mot ventilhuset 5 är för löst dragen. Gängtejpen är troligen en orsak till att muttern inte klämt konan tillräckligt hårt.
Öppna nyckeln helt så ventilkäglan flyttas höger. Försök knacka på ventilhus 5 med en mindre hammare så konan flyttas åt höger (utan att muttern är dragen, den ska sitta löst). Sen får du försöka mäta så ventilkäglan öppnar ca 5-10mm helt öppen , då bör den kunna stänga helt. Jag vet inte måttet tillverkaren föreskriver men det bör fungera.
K Kristoferberg skrev:
Hej, jag vet hur det fungerar och har vrider på 9an så sexan är både långt in och långt ut. Ändå så kan jag inte stänga av vattnet. Det får mig att misstänka att 3an inte tätar (även om den är
så långt in att jag inte ens får tag i den med 9an). Då är det rimligtvis 5an som inte är bra monterat (tycker det syns på bilden också). När jag försöker få femman länge in så känns det som rödmarkerat för att det blir stopp. Det ser dessutom ut som att den är för långt ut i jämförelse med bilden. [bild]
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Det röda är konan. Den pressas ut åt vänster om man antingen drar nyckeln för hårt eller om muttern mot ventilhuset 5 är för löst dragen. Gängtejpen är troligen en orsak till att muttern inte klämt konan tillräckligt hårt.
Öppna nyckeln helt så ventilkäglan flyttas höger. Försök knacka på ventilhus 5 med en mindre hammare så konan flyttas åt höger (utan att muttern är dragen, den ska sitta löst). Sen får du försöka mäta så ventilkäglan öppnar ca 5-10mm helt öppen , då bör den kunna stänga helt. Jag vet inte måttet tillverkaren föreskriver men det bör fungera.
Tjena, fick allt att fungera, stort tack. Nu kan jag enkelt stänga av vattnet. Nu när jag sätter på så forsar det dock ut från det här lilla hålet, hur fixar jag det ? Utomhusvattenkran med läckage från ett litet hål nära anslutningen, monterad på en blå trävägg ovanför en svart hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kristoferberg skrev:
Ska det se ut så? Känns som den där lill saken som är fast på röret är för långt fram?
Klämringen sitter för långt ut, ja. Du behöver dra tillbaks den så röret bottnar i vinkeln. Dessa klämringar brukar vara ganska lätta att lossa, men annars kan man snurra lite försiktigt på den med en polygrip. Var noga med att inte skada de ytor som ska täta mot kopplingen.
 
L lordi skrev:
Klämringen sitter för långt ut, ja. Du behöver dra tillbaks den så röret bottnar i vinkeln. Dessa klämringar brukar vara ganska lätta att lossa, men annars kan man snurra lite försiktigt på den med en polygrip. Var noga med att inte skada de ytor som ska täta mot kopplingen.
Det löste sig. Stort tack för hjälpen. Nu går det att stänga av vattnet men när jag sätter på så läcker kranen när man skruvar på för fullt. Någon idé?
 
K Kristoferberg skrev:
Tjena, fick allt att fungera, stort tack. Nu kan jag enkelt stänga av vattnet. Nu när jag sätter på så forsar det dock ut från det här lilla hålet, hur fixar jag det ? [bild]
Nu är vi bortom min kunskap, mina utkastare har inte haft den självtömmande funktionen. Men jag gissar att synkningen mellan inre och yttre delen är kinkigare. Dvs att man måste få till exaktare mått på ventilkäglans läge och det gängade grejset i den yttre delen.
Dags att plocka fram tillverkarens instruktioner eller om nån annan vet mer.
 
Det gäller att oring nr. 8 tätar, annars rinner eller droppar vatten ur dräneringshålet på kranöverstycket.
 
L L A Axelsson skrev:
Det gäller att oring nr. 8 tätar, annars rinner eller droppar vatten ur dräneringshålet på kranöverstycket.
Det forsar ut? Här droppas inte. När jag sätter på den lätt så rinner det bra men sedan öser det om jag tar fullt tryck. Någon idé?
 
Som jag ser det så om vinkeln på insidan är rätt monterad så återstår bara oringen.

Tillägg: Läs monteringsanvisningen, finns på nätet.
 
Jag hade exakt samma problem. Jag bytte o ringarna, det hjälpte inte. Så jag tröttnade. Köpte en ny Mattsson för runt 500 :-.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.