Hej!

Sätter jag på vattnet till vattenutkastaren så forsar det och det går inte att stänga av, det kvittar hur mycket jag skruvar. Vi renoverade nyligen tvättstugan och då monterade hantverkarna av röret till vattenutkastaren så tänkte att det bara var att skruva tillbaka. Vad kan ha hänt? Symtomen är ju väldigt lika att det har frusit men jag har inte haft något slang kopplad till uttaget.

Tacksam för felsökning, vad kan det vara?

G
K Kristoferberg skrev:
Hej!

Sätter jag på vattnet till vattenutkastaren så forsar det och det går inte att stänga av, det kvittar hur mycket jag skruvar. Vi renoverade nyligen tvättstugan och då monterade hantverkarna av röret till vattenutkastaren så tänkte att det bara var att skruva tillbaka. Vad kan ha hänt? Symtomen är ju väldigt lika att det har frusit men jag har inte haft något slang kopplad till uttaget.

Tacksam för felsökning, vad kan det vara?
Har du glömt att stoppa tillbaka "kran delen" i röret?

Krilleman
Vad är det för vattenutkastare?

Krilleman Krilleman skrev:
Vad är det för vattenutkastare?
Den här rackaren

• En utomhuskran från FM Mattsson monterad på en blåmålad trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
Ser ut som en FMM 4290 eller 4291.

[bild]

[länk]
Stämmer ganska bra, vad tror du det kan vara?

kolla så att inte vinkeln (nr5)flyttat sig in några mm ,för då når inte packningen fram så att den stänger

T tergo skrev:
kolla så att inte vinkeln (nr5)flyttat sig in några mm ,för då når inte packningen fram så att den stänger
Sådär ser det ut nu, misstänker att jag satt det fel? Bilden visar att den sk stå rakt upp?

• Vinkelanslutning genom hål i skåpvägg, monterad horisontellt. Frågeställning om korrekt position.
    Skapa konto
G
Nr 3 tätar inne i nr 5 så lossa mutter bort med tejpen och se till den går in hela vägen och dra ihop igen och skippa tejpen klämringen ska täta.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Det ser ut som vinkeln har glidit ut om man tittar på märkena på röret. Ta loss den och kolla så den går i botten.
Gängtejp behövs ej, men dra åt kopplingen ordentligt.
Öppna ventilspindeln på utsidan först före vinkeln monteras dit

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
F
Rördragningen ser ganska tafflig ut. Rören sitter ju inte fast och den där loopen verkar spännande. Varför gör man på detta viset?

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det ser ut som vinkeln har glidit ut om man tittar på märkena på röret. Ta loss den och kolla så den går i botten.
Gängtejp behövs ej, men dra åt kopplingen ordentligt.
Öppna ventilspindeln på utsidan först före vinkeln monteras dit
Ska det se ut så? Känns som den där lill saken som är fast på röret är för långt fram?

• Rörgenomföring i skåp med kopparrör och liten grå komponent, fråga om placeringen är korrekt då den verkar för långt fram.
    Skapa konto
G Greger_08 skrev:
Nr 3 tätar inne i nr 5 så lossa mutter bort med tejpen och se till den går in hela vägen och dra ihop igen och skippa tejpen klämringen ska täta.
Ser ut som den lilla saken som sitter på röret är för långt fram eller ska den över den?

• Rördel monterad i ett borrat hål i skåpsvägg, kopparrör synligt. Fråga om korrekt position av komponenten som är monterad på röret.
    Skapa konto
K Kristoferberg skrev:
Ser ut som den lilla saken som sitter på röret är för långt fram eller ska den över den?
Nä men tänk till lite hur det fungerar innan du går vidare för annars har du ett vattenfall på insidan också.
Nr 3 är ventilkäglan som tätar i nr5.
När du vrider åt nyckeln nr 9 i nr 6 så flyttas nr 3 mot nr 5. Förmodligen har du monterat ihop allt med nyckeln åtdragen.
Vrid upp nyckeln nr 9 så ventilkäglan nr 3 backar ifrån nr 5 innan det monteras ihop. Det ska vara justerat så att nr 3 har lagom avstånd att både öppna och stänga flödet. Kanske får man knacka konan till höger i bild innan det fungerar bra.
Nr 6 innehåller gängan som flyttar nr 3 in och ut. Man måste hålla sig inom givet rörelseområde där.
Ingen gängtejp ! Det är konan som tätar.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Nä men tänk till lite hur det fungerar innan du går vidare för annars har du ett vattenfall på insidan också.
Nr 3 är ventilkäglan som tätar i nr5.
När du vrider åt nyckeln nr 9 i nr 6 så flyttas nr 3 mot nr 5. Förmodligen har du monterat ihop allt med nyckeln åtdragen.
Vrid upp nyckeln nr 9 så ventilkäglan nr 3 backar ifrån nr 5 innan det monteras ihop. Det ska vara justerat så att nr 3 har lagom avstånd att både öppna och stänga flödet. Kanske får man knacka konan till höger i bild innan det fungerar bra.
Nr 6 innehåller gängan som flyttar nr 3 in och ut. Man måste hålla sig inom givet rörelseområde där.
Ingen gängtejp ! Det är konan som tätar.
Hej, jag vet hur det fungerar och har vridit på 9an så sexan är både långt in och långt ut. Ändå så kan jag inte stänga av vattnet. Det får mig att misstänka att 3an inte tätar (även om den är
så långt in att jag inte ens får tag i den med 9an). Då är det rimligtvis 5an som inte är bra monterat (tycker det syns på bilden också). När jag försöker få femman länge in så tar det stopp på rödmarkerat. Det ser dessutom ut som att den är för långt ut i jämförelse med bilden. Exploderad ritning av kraninstallation med olika numrerade delar, där nummer fem är markerat i rött.
Skapa konto

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.