P
Pumptekniker: Det finns en flödesmätare att koppla in på CU301:an. Lite priser nedan CU301: 4600:- Flödesmätare 0-5 m3/h: 3470:- SQE 2-35: 8400:- SQE 3-30: 8260:- Priserna är exkl. moms.
43 svar · 8,5k läst
Suhagg
Suhagg: Nu är jag ingen expert men i det jag har försökt ta reda på så är frågan hydropress/hydrofor något som slutar Volvo/Saab 50/50. Det har ingen betydelse vad jag kan komma fram till. Lukt och smak ska inte ha med det ena eller andra att göra när det gäller hydropress/hydrofor. Problemet är något annat. Du kan ju koppla förbi den och prova. Pumpa upp vatten direkt i ett dricksglas och
1 svar · 1,7k läst
B
BigGitt: [citat] Det är inte mitt hus. Han har redan lagt avlop och krökt rören. Det blir nog i betongen. Det handlar om bara 2-3 m rör.
4 svar · 1,2k läst
dengroth
dengroth: I vår kommun är det obligatorisk slamtömning varje år för permanentboende och vartannat år för fritidshus. Så det skulle kunna vara dags, fast det beror ju på hur mycket avloppet nyttjas förstås. Man kan försöka vara noga med att skrapa av fett o dyl från tallrikar osv innan man diskar, annars kan det slamma igen ganska fort. Men det känner du säkert till. Synd att öppningen var
8 svar · 12,6k läst
T
Tetris09: Vi skruvade dit det förra veckan. Blev inte på stället där jag hade tänkt utan direkt på inkommande vatten. Där blev placeringen utanpå huset inte helt optimal, men behövde bara 15cm rör, inga slangar :cool:
5 svar · 3,6k läst
Y
yllwa: hej. efter mkt om och men i 2 års tid, så har jag begripit att min avluftning fryser på vintrarna. (?). jag har toalett på övervåning. avluftning e draget därifrån, neråt, framför ytterdörr. sedan vidare under min torpargrund. hur jag kom på att det va fröset, va genom att jag trodde att det va "stopp" i avlopp. jag körde med rensband, både via trekammarbrunn, samt hällde i
0 svar · 1,6k läst
I
ingetnamn: Sorry, borde kanske ha förtydligat att det finns en anledning till att jag kanske vill göra på detta sätt. Det är inte bara för skojs skull. :D Stenkistan klarar att transportera bort vatten vid normala förhållande, men vid extrem väta eller längre riklig väta så blir marken mättad och vatten riskerar då att tränga in i garaget. Detta har inte varit några större problem då det
2 svar · 1,0k läst
S
Samster: [citat] Precis, därav kravet på en anslutning direkt mot det fria.
13 svar · 5,4k läst
gadeberg
gadeberg: Det måste väl handla om 30l/minut. Brunnen bör ha en tillströmning på 30-40l/h. Sen kanska man ska ha ett flöde på 30l/minut i en kran eller? DEt ska vara en pump och hydrofor uppe vid huset. Varför det blir såhär är för att, ledningen som går upp till huset nu är för liten. Dricker korna samtidigt som man vill ha vatten i huset så funkar det inte. Eon ska gräva ner ny ledning
5 svar · 12,0k läst
Göran.W
Göran.W: Anledningen till att dom inte vill borra vidare är att det är väldigt stor risk att fastna med borrkronan i hålet och bli av med den och i värsta fall även alla rören som är i hålet. Skulle man ändå borra vidare i det gamla hålet hade man fått borra så sakta genom det gamla hålet för att inte fastna att det tom kunnat bli dyrare än att borra ett nytt hål.
3 svar · 6,5k läst
M
Micke.rubach: Hmmm..... hände för oss. Pumpen e ju uppbygd av spårade skivor, som snurrar o för vattnet upp. Spåren på skivorna var helt bort nötta på våran, helt släta o fina var dom. Idioterna som borrat vår brunn hade inte spolat bort borr "spånet" när dom borrat klart, sänkt ner pumpen till botten av brunnhålet. Mitt råd är, dra upp den o kolla "lamellerna".
2 svar · 3,6k läst
R
renoverarn: går utmärkt bara du inte minskar arean på ventilationen,hur har du det med takventilen
1 svar · 1,6k läst
D
drakhenke: svar här http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/146016-vattenfloede-till-villa.html
3 svar · 2,5k läst
gadeberg
gadeberg: Tänk även på om du kan göra fullt ROTavdrag eller ej
9 svar · 10,7k läst
L
LinaoMarkus: Backspolar till stenkista. Kolla med kommunen om ni bor i tätbebyggt
2 svar · 2,3k läst
H
Hampe: Vad är det för tank? Är det luft i den? Det måste vara luft i en hydrofortank, alternativt kolla så airbagen är hel om det är en hydropress...
1 svar · 1,7k läst
Tompa21
Tompa21: Tack för svaret! 5. menade jag vakuumventil på vinden, som jag läst om. Kan man ha spånskivor istället för gips? Jag tror rörisen får dra stammarna ändå, så drar jag rör i badrummen, rivningen är tveksam, är det bilning är det inte kul... Har lite svårt att bestämma mig...
2 svar · 8,7k läst
J
Jan-Å: Du har ett stopp inne i huset om det fungerar från toa på övervåningen men inte från köket. Det kan inte bero på brunnen! Rensa från köket och ut så borde det väl lösa sej. Jag skulle använda en högtryckstvätt med avloppsrensarslang, fungerar perfekt i vårt hus.
5 svar · 2,4k läst
M
MartinT: Vad exakt är skillnaden på rören, förutom att inomhusavlopp (HT-rör) kostar ca 20-50% mer? Verkar för mina ögon vara exakt samma sak, fast annan färg. Är det olika plaster? Skall HT-rören tåla högre belastning? Sedan undrar jag även om man skall dra isär skarvarna 1cm även för HT-rören? Att man gör det för markavlopp kan jag förstå, då finns det lite rörelsemån ifall
0 svar · 1,8k läst
L
L. Mäkinen: Jag är i ungefär samma situation fast i Enköpings kommun. Där gäller det att veta vad man ska göra innan man söker tillstånd att göra det. På ansökningsblanketten ska man fylla i vad man tänkt använda och hur man tänkt placera allt. Jag har pratat med kommunens handläggare och fått veta vad hon vill ha så du kanske borde göra detsamma. De får ju inte ge råd om vilken
2 svar · 2,4k läst
J
Jarlhamre: Vi har exakt samma problem, vi borrade 75 m och efter tryckning fick vi 270 l/h. Vi har haft lervälling tidigare och nu är de bara lite grumligt efter en hel del spolande. Vi har ett helt nytt vattenfilter som ska installeras men brunnsborrarna säger att man ska vänta 3 månader med att ta ett nytt vattenprov för att få rätt filter, om man överhuvud taget behöver ett alls.
5 svar · 2,0k läst
K
ktz: Jag kommer inte åt redigera knappen pga de stora bilderna :( Grejen är den att jag ska bygga in stammen. Är det då ok att ha en övergång ifrån koppar till pex eller annat rör innuti inbyggnaden?
6 svar · 2,3k läst
·
prototypen
prototypen: Läs i produktbladet, min VVB i verkstan ligger helt ned. Det blir en reduktion av mängden varmvatten man kan ta ut men det är ju bara att ta en storlek större. Protte
1 svar · 5,5k läst
v-g
v-g: Vatette är bra men också ganska dyra dvs de vet om att de är bra ;)
2 svar · 4,3k läst
gadu^
gadu^: Var hittar man en sån kompensator?
2 svar · 6,1k läst
Bezt
Bezt: Håller med om att snålspolande munstycken är en styggelse men det finns andra alternativ som fungerar med inblandning av luft. T.ex. detta från Naturskyddsföreningen. http://www.naturskyddsforeningen.se/butiken/naturprylar/for-alla-naturintresserade/vattensparpaket--vit/ För problemet med snålspolande är att det blir så lågt tryck på vattnet.
2 svar · 6,3k läst
Taxen
Taxen: Ser ut som en Mattsson. Här en beskrivning. http://www.fmmattsson.com/pdf/instr_04/FMM4290.pdf Kan vara kranöverdelen bild6. Har den frusit sönder tro?
2 svar · 9,6k läst
·
D
drakhenke: slå i gula sidorna på vvs-konsult
1 svar · 2,2k läst
R
rikard55: Är det en sprängkona på 8mm röret? Har du kollat om det är stödhylsor? Blandar rör brukar vara rejält glödgade så stödhylsor måste du ha.
3 svar · 2,6k läst
D
Dr.L: det finns lösningar där man kan pumpa avloppet med en pump/kvarn enhet typ Saniflo. Där kan du sen leda iväg avloppet i ett 22mm kopparrör och sedan på de befintliga avloppssystemet
1 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.