Vatten & Avlopp
gibbles: Aha, så plasten gick att ta lös alltså. Där ser man. Den satt rätt hårt, men det gick bra att knacka loss den med en skruvmejsel. Tack för hjälpen drakhenke!
Empo: Vilken hårdhet har ditt vatten (dH) ? Du får be kommunen kontrollera om deras avhärdning verkligen är i sin ordning, är dom omöjliga så installerar du ett eget avhärdningsfilter hemma i din fastighet :) Det blir då en kostnad per månad för att fylla på salt till ditt jonbytarfilter, men den är inte så hög. Kanske rör det sig om runt 25kg salt per månad.
JOW: Den svarta Jafo-spolbrunnen som mikael_l visar överst i sitt inlägg är betydligt mer prisvärd än uponors orangea dito. Jag pröjsade c:a 500 för den i en vvs-affär på mindre ort. Och det var en 110,110,110 med lång stigarmuff...
Fasting65: Nu har jag kollat - och jo, jag har en sån där övergång. Vill du ha den får du den.
T2: Hej Behöver en varmvattenberedare ut till landet. Vi har sommarvatten under april/maj-oktober, sen är det till att hämta från en gemensam brunn. Storlek blir 30-50 liter. Vattnet kommer i dag i en hårdplastslang under huset. Kan man koppla på hårdplastslang och dra in, eller ska det vara kopparrör? Stänger man av beredaren när man inte är på plats? Kan man köpa beredare som går att
jimmyboy_666: Väldigt tveksam till att stödhylsor går att få av på mjuka rör tyvärr. Jag hade bytt ansl rör för att få i stödhylsor.
jedwardh: När jag kom hem från jobbet idag tyckte jag att det luktade bränt från tvättstugan. Lukten påminner om nån form av plast eller färg som blivit för varm. Stängde av strömmen direkt och började leta efter orsaken. Har kommit fram till att det är varmvattenberedaren som luktar. En Nibe Compact 200R från -99. Lukten kommer inte från elanslutningen i botten och kommer mer från
prototypen: 2 st 45x45 med en masonit mellan, sedan 2 hål + skruv och mutter som håller ihop dessa 3 delar så sågar men med hålsåg (samma dia som slangen) mitt emellan 45 orna och mellan hålen. Bort med masoniten och kläm runt slangen. Är 45orna lagom långa kan de ligga på brunnskanten. Men det går bra med rep också protte
valter53: Du är troligen på rätt väg. Det behövs inget stort hål för att fylla en 3 m3 tank på en vecka om vattnet kan tränga in.
Bezt: Innan ni kör med varmvatten på högtryckstvättten så kolla att den klarar av det, brukar stå på undersidan vilken temperatur den klarar. Det är inte så vanligt att pumparna klarar varmvatten utan att skära.
shootking: Vissa filter är självrensande osv medan andra bygger på principen att du ska byta någon filterkassett. Jag har tex kört med något slags luftningsfilter (det skulle göra så att järnet fälls ut i vattnet) tidigare som var helt självrengörande, det "backspolade" sig själv hela tiden om inte jag minns fel. Efter detta hade jag ett Björnfilter (finns på Lantmännen, Nordpost osv) och
lubbe75: Hos oss sitter det ingenting i foderröret och jag misstänker mer och mer att det var där vattnet kom in, underifrån. Det verkar knepigt att få dit ett sånt lock som du beskriver. Borde man inte kunna hitta någon sorts skum som stelnar och tätar, och fylla igen öppningen med det?
lucky_s: Har bara vattnat ett par gånger, men har gett upp eftersom att det är lönlöst och som du säger: Det kan förstöra grundvattnet. Dock vill jag kunna få ut mer vatten ut hålet. Verkar inte vara så farligt dyrt att blåsa som jag trott, tack.
kinshasa: Tackar !!! Den hade jag missat ! Borde passa som en smäck. Bästa och tacksamma hälsningar / Jörgen
drakhenke: annars köper du en billigare plast muff någon av dessa http://www.sigro.se/es_shop/cgibin/eslaunch.cgi?config=es_config&template=lst.html&sst=lsst.html&url=http%3A%2F%2Fwww.sigro.se%2Fes_shop%2Fprodukter2%2Favloppsror%2F&s1=index.html&s2=mark_overgangsmuff.html klicka på markavlopp sedan special övergångar
prototypen: Tvättmaskiner brukar ha ett minsta tryck som de fungerar med, kan tänka mig att ventilen som släpper in vatten har så liten genomströmning att maskinen inte hinner fyllas innan maxtiden har gått ut. Men lyft upp dunken 10 m så kanske det fungerar, eller en liten pumpautomat. Protte
prototypen: Hejsan Vi har en ärvd diskmaskin en riktigt fin Electrolux ESF 6569 men den vi redan har sedan tidigare bara fungerar så skulle vi behöva förvara den "nya" tills den nuvarande ger upp, hittills har den stått i varmförvaring men vad behöver man göra för att kunna förvara den i kallförråd? Räcker det att rulla den några varv för att få ut vattnet? Protte
sennen: Dimensionen 32 mm stämmer bra. 5 cm var en uppskattning ur minnet av hur det såg ut. :) PEM 32x2,9 står det på slangen, vid närmare kontroll. Då vet jag vad jag har och vad jag behöver. Tack för hjälpen!
Yrrol: har bara gammalt vattenprov från förra sommaren när vi spolade ren brunnen, de tog nyligen nya prov i samband med vägbygge men inväntar att få provsvaren. torkade ren handfatskranen som jag menade på såg ut som en metallisk massa, men på pappret så var det då mörkt klegg... mindre käckt att vattnet går genom detta när man borstar tänderna.. ja nej, får nog sätta på något
Delta751: Tack till alla er som försökt hjälpa mig, nu är klumpen borta & nya plaströren på plats. Det blev tillslut hokanp´s sätt. plus lite våld som löste problemet.
imported_PE: [citat] Ja det är 75mm HT-rör som går över till 110mm en halvmeter innanför råsponten för att passa till takgenomföringen. Tack för alla svar!
Bo.Siltberg: Poff, och så hamnar vredet i hinken som jag fyller, lär mig aldrig...
kinshasa: Tack igen ! De tipsen sparar både tanke- och arbetsmöda. Mvh Jörgen
anaitis: Vattenrören ligger troligen i överbetongen. Bör gå att ta bort denna även nära rören. Om du vill vara riktigt säker så börjar du arbetet där du säkert ser rören, sen följer du dem fram till där hålet ska vara.
anaitis: Jag skulle skruvat isär pumpen själv. Provat att vrida på hjulet - går det trögt så är den nog slut. Brukar både höras och kännas tydligt. Isf köp en ny. De är inte så dyra numera.
pjop: Hej, snabb fråga. Behöver det sitta fixturer i vägggenomförningen när inbyggnadsblandare sätt. Vår röris säger att så inte är fallet. Vad säger den samlade kunskapen? P