Hej,

Är novis och önskar vägledning på vilken metod det finns som är godkänd för att skarva gamla (järn? huset är från -30) rör till nya kopparrör.

Har små möjligheter beroende på placeringen av de gamla rören att gänga och behöver kapa dem och ansluta nya rör på de gamla.

Hur skall jag göra, vad är enklast och säkrast? Har surfat runt här lite och fått intyrcket att det finns klämringskopplingar e.d. att tillgå för att "klämma" på en koppling utanpå de gamla rören? Måste då rören vara av något bestämt skick eller status? Mina är lite målade/orena på utsidan.

Eller finns det andra mer lämpliga metoder?

Tacksam för hjälp naturligtvis! :)

Finns speciella klämmringskopplingar för järnrör. Troligen bör man rensa det gamla röret så gott det går från färg.

Tack för tipset. Några fabrikat som du kan vgleda mig med? Dvs var finner jag dessa klämringskoplingar? Och hur säkra är de med tanke på att de klämmer runt ett äldre järnrör?

Vattete super-blue eller unifixkopplingar. Finns hos vvsbutiker.

• Gilla
peroc63
  • Laddar…
Tack, skall kolla ... :-)

Har själv använt Unifix, funkade utmärkt. har för mig att de bara ska användas till värmeledningar, ej till vatten. Man behöver endast ta bort löst sittande färg (enligt bruxen), jag drog lite med smärjelduk.

Bump

Har ett läckande 42mm galvat rör för kallvatten som ska kopplas på ett 22mm koppar(jag är medveten om riskerna med galvaniska strömmar. Det här är en provisorisk lösning innan jag ska dra om allt till sommaren). Vad ska man använda?
Är Rinkabys stålrörskopplingar 4400 godkända för tappvatten?
Eller ska man använda klämringskoppling 7538 från Rinkaby med en Super Blue klämring för stålrör?
Och sen vad behöver jag för att ta mig ner så att jag kan gå vidare med 22 mm koppar?
Tacksam för tips.

Varför 22Cu till en provisorisk lösning? Lite PEM slang känns ju billigare, enklare och korrosionssäkert.

Tanken var att kunna använda kopparrören på annat ställe sedan efter att ha ersatt hela systemet med PEX till sommaren. Har aldrig sett att man använder PEM inne i byggnader, till annat än inkommande vatten.
Känns som att jag hellre skulle använda PEX än PEM.

Men oavsett om jag ska ha koppar, pem eller pex så kvarstår mina frågor ovan.

Svarar själv på en av mina frågor: Rinkabys koppling 4400 är inte för tappvatten, endast värme.

Har du inte någon ut- eller invändig gänga att gå på från det galvade röret?

Isf är det bara att köpa blåa kopplingar och gå ner till en lagom gänga för en 22mm klämringskoppling...

Jag är rätt säker på att farhågorna om galvaniska strömmer är klart överdrivna. De godstjocklekar vi pratar om tar det MYCKET lång tid att gå igenom och processen verkar vara långsam för koppar/stål.

Hej
Problemet är att jag ska dit med en t-koppling och måste anpassa mig efter de andra rören.
Men jag kom just på att det bästa är att avlägsna hela röret, typ 4m, och byter det mot 22 koppar istället för att kapa och koppla. Då blir jag av med problemet (iaf flyttar jag det) och slipper köpa en dyr koppling som jag inte har användning av sedan när jag bytt systemet. Kopparrör och klämringskopplingar kan man ju alltid återanvända.

Ang. problemet med galvaniska strömmar, vi bytte inkommande vatten (plast och sedan 22 mm koppar) för en och en halv månad sedan och förra veckan började det droppa lite från det gamla galvröret. Rören är 50 år gamla och det kan knappast vara en slump att det började just nu. Om rören inte är det minsta angripna sedan tidigare så är det säker lugnt men annars verkar det hända grejer.

Redigerat:
Precis! Gå på där du har en gänga! 22mm kopparrör är inte heller gratis, men som sagt, prylarna är iaf återanvändningsbara!

-> = Flödesriktning

Järn -> Koppar - OK
Koppar -> Järm - FEL

Sen ska man aldrig direkt koppla koppar mot järn, inte ens i ett syrefritt värmesystem. Alltid mässing mellan.

Anledningen till att jag nämnde PEM istället för PEX tidigare är för att PEM är billigare, det är en temp lösning och att du inte behöver rör som hindrar syre att ta sig genom (tappvatten, inte värmesystem).
Men har du ett annat projekt du ska ha koppar till så är det ju ingen kostnad att använda det temporärt nu. Men har du järn efter kopparn så lycka till. Do you feel lucky? ;)

• Gilla
Pfes
  • Laddar…
Intressant, stedevil. Du har säkert rätt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.