ClasseClas
ClasseClas: Det kan vara problem med mangan också i vattnet. Det märks speciellt om vattnet värms upp i varmvattenberedare. En avluftare är det enklaste sättet att bli av med lukten.
4 svar · 2,3k läst
B
BigGitt: [citat] Men kör inte med några propplösare eller dyl.
6 svar · 2,3k läst
P
PeterJosefin: Hej ! Vi upplever att våran Nibe Eminent 55 inte ger tillräckligt med varmvatten, vi är två vuxna som inte kan duscha efter varandra utan att varmvattnet tar slut, och då bör det tilläggas att jag är snabb som blixten. 55 liter är väl inte så stort iofs men efter varit på Nibes hemsida så skall den klara av att leverera runt 100l varmvatten, 3-4 minuters dusch skulle motsvara ca 40l
0 svar · 1,0k läst
prototypen
prototypen: Såga sönder brunnen och dra ur brunnsanslutningen och sätt i en propp. Sedan får du lappa ihop golvet. Protte
5 svar · 5,6k läst
raveper
raveper: Nej men om man har fångat in den och har den på flaska så behöver man ju inte släppa ut den för det. http://www.miljoportalen.se/luft/klimat/att-fanga-och-lagra-koldioxid
4 svar · 3,4k läst
Snailman
Snailman: lutar åt att göra såhär: i tvättrummet så får rir komma upp ur golvet nära väggen, och jag gör en betongklack på någon dm under och runt, så läckage kommer att rinna ner på golvet i tvättrummet (klinker samt en halv platta upp på väggen och klacken, det badrum som ligger vägg i vägg har oxå sin fördelare här i köket under diskbänken får det bli något liknande (klinker i
1 svar · 2,7k läst
C
corre: Swedol säljer kopplingar som passar på Kärsherstvättar, samt tryckslang som tål högtrycken. Tidigare även strålmunstycken (hittade inte nu) så då kanske du kan bygga en egen 25m slang och rensa med. handla.swedol.se edit: Nima har lite mer prylar, tex http://www.nimaab.se/se/art/rorrensningsmunstycke.php och http://www.nimaab.se/se/art/rorrensningssats-20-m-proffs.php //erik
6 svar · 3,4k läst
M
MartinT: [citat] Har själv hydropress med 3 bars tryck. Det jag undrar är hur stort bör trycket vara (minimum) där jag vill att vattnet kommer ut? Exempel: om det är 3 bar vid hydropressen, och jag drar ett rör 50m till gäststuga och får ett tryckfall på 1 bar, är det fortfarande tillräckligt tryck (dvs 2 bar)?
3 svar · 55,0k läst
D
drakhenke: nu måste ordpolisen in här , det heter för fasen inte y- rör utan grenrör
3 svar · 15,1k läst
·
M
MatsTyresö: Sigro har Roth MultiPex 15, 18 och 22 på lösmeter. Dock enbart mediaröret, inte skyddsrör eller som RiR. Hornbach Fittja hade i alla fall i höstas Roth MultiPex RiR 15/25 på 15-metersrullar.
6 svar · 3,4k läst
Staffans2000
Staffans2000: Det kan ju vara Permatex också. Det luktar likadant. Staffan
3 svar · 2,1k läst
N
Nordis123: Ok det skall jag göra.
2 svar · 1,4k läst
J
Jan-Å: Bila upp betonggolv är ju ingen omöjlighet, bara att hyra en riktig maskin så går det att göra, speciellt om det bara är ett dike för V/A.
7 svar · 2,3k läst
·
joflopp
joflopp: I och med att tillverkarna endast garanterar reningsgraden om auktoriserad servicepersonal får utföra service på reningsverken är man låst till att teckna serviceavtal. Det borde i tydligt ha framgått när ni köpte reningsverket. Serviceavtalen jag har sett, har alla legat på runt 2500 per år. Oavsett om man behöver ta in personal 40 mil bort eller om de bara behöver köra runt
3 svar · 3,6k läst
joflopp
joflopp: Betänk även att det är skillnad på olika slamavskiljare vad gäller slamflykt. Beroende på vad för slags infiltrationsbädd du tänker göra är det viktigt att välja en avskiljare med dokumenterad låg slamflykt. Speciellt om du funderar på kompaktfilter istället för en betydligt större traditionell infiltrationsbädd.
5 svar · 5,0k läst
L
Lancer: Som tur är garaget uppvärmt, och det här fallet så är taket ett innertak (loft ovanpå) :)
2 svar · 1,3k läst
M
-MH-: Ja, skvallerrör är väl kanske inte helt korrekt. De skall väl inte droppa när VVB:n svalnar? Monterade dit en ny idag, på 6 bar. Inge dropp än. Röret går ut direkt på badrumsgolvet, golvbrunnen är på andra sidan... Låter inte som en höjdarlösning?
2 svar · 1,1k läst
P-plats
P-plats: Tack för ditt svar, det var vad jag ville höra för då har jag tänkt rätt...
2 svar · 4,3k läst
P
pappan: Att pumpen luktar bränt efter så kort gångtid och motorskyddet löser ut är inget gott tecken. Troligen ett kortslutet varv i någon av lindningarna. Kolla naturligtvis att det är c:a 400 volt mellan alla faser först innan du byter motorn. Om pumpen gick sönder vid ditt kopplingsarbete beror det troligen på att du råkade koppla bort en fas till motorn och att ev motorskyddet är för
3 svar · 6,3k läst
C
Clint: Tack! Där fanns mycket att läsa!!
5 svar · 5,3k läst
Patrick E
Patrick E: Om blåsan är trasig bör det komma ut vatten ur ventilen där du fyller på luft.
4 svar · 2,0k läst
shieldfire
shieldfire: OK, vi dränerade - så som det skulle ha behövts, men vi får alltså ta och koppla isär alltihop nästa vinter. Tack för svar.
3 svar · 892 läst
P
Pumptekniker: Mät upp motorkabeln till pumpen. Jag misstänker att du kommer ha avbrott i en lindning.
4 svar · 4,0k läst
mycke_nu
mycke_nu: Kanske troligare att den inte är speciellt motståndskraftig mot gnagare.
8 svar · 9,3k läst
F
frexuz: Tackar för svaren!
5 svar · 10,0k läst
snuttjulle
snuttjulle: Felet va att det va sprukna rör mellan huset och tanken så att markvattnet kunde rinna in i tanken.
5 svar · 7,3k läst
lenny
lenny: hoppas du inte beställt grejer än för din uträkning stämmer nog inte. om du ligger 1 meter under marknivån vid utgången från huset och trekammarbrunnen ligger 10m längre bort så kommer inlopp i 3k brunnen ligga på -1,1m, utloppen från den ligger då -1,2m från marknivå, om det sen är 5 m till fördelningsbrunnen så ligger inloppet i fördbrunnen på -1,25m utloppen borde ligga på
9 svar · 3,0k läst
lenny
lenny: Beroende på när brunnen är borrad så kan du gå in på Sveriges Geologiska Undersökning och söka i brunnsarkivet efter din brunn http://www.sgu.se/sgu/sv/samhalle/grundvatten/brunnar/brunns_arkiv.htm där kan du finna uppgifter om borrdjup, avstånd till berg, foderdjup etc mvh Lenny
3 svar · 1,8k läst
F
byggare henke: om likhundar kan lukta sig till lik i betong. så kan även avloppslukt krypa genom betonng
2 svar · 1,4k läst
I
ingemar_o: verkar vara så att eran infiltrationsbädd är under vattenytan, det första ni kan göra är å vänta tills det har torkat upp då ser ni om det funkar då. sedan kan ni se till att det inte samlas vatten på tomten genom dikning
1 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.