joflopp skrev:
Det är därför kommunerna kräver att leverantören av den tänkta lösingen (främst minireingsverk) kan uppvisa provresultat enligt EN-12566-3. Prefabfilter har idag ingen standard för tester men har man kunnat fastslå att ett sådant filter uppfyller kraven vid en installation får den anses uppfylla kraven för kommande installationer.

Om Ama3282 inte bestämt sig ännu kan jag nämna danska BioKube som kan vara intressant.
Observera dock att bara för att ett minireningsverk är testat enligt 12566-3 betyder inte det att det klarar svenska miljökrav. Du kan ha hur dåliga reningsresultat som helst och ändå skryta med att det är testat enligt 12566-3 då denna norm bara hanterar hur verket skall testas, inte vilka resultat det ger.

BioKube verkar bra, men kostar betydligt mera

tallmilan skrev:
Nej BAGAs större minireningsverk (inte EASY, det är inget riktigt minireningsverk) har inte bädd efter.

Riktigt minireningsverk?? Baga easy finns från 1 hushåll till 40 och det är aktiv teknik och drar även nytta av en bädd vilket gör det enklare att sköta.. andra "riktiga minireningsverk;) tar mer tid och service när det är massa kompressorer och annat som kan krångla.. Jag vet att Baga har några andra större utan bädd men jag röstar för den här beprövade om ni ska vara 9 hushåll...

De större som inte kräver bädd heter BAGA Kompakt och är de som klarar flera hushåll.

jhenrikj skrev:
Observera dock att bara för att ett minireningsverk är testat enligt 12566-3 betyder inte det att det klarar svenska miljökrav. Du kan ha hur dåliga reningsresultat som helst och ändå skryta med att det är testat enligt 12566-3 då denna norm bara hanterar hur verket skall testas, inte vilka resultat det ger.
Självklart är det provresultaten man tittar på och inte enbart att testet genomfördes enligt 12566-3. Resultaten ska bifogas ansökan och alla seriösa tillverkare tillhandahåller testresultat där det de olika reningsvärdena framgår mer eller mindre tydligt.

Vad gäller efterpoleringssteg efter minireningsverk beror det på att de flesta minireningsverk är bra på att reducera BOD7, fosfor och kväve, men sämre på att reducera bakteriehalten till en bra nivå. Ett efterpoleringssteg kan lösa detta och det är inte ovanligt att kommunerna kräver efterpoleringssteg efter de flesta minireningsverk, även de som klarar av att reducera bakterierna på egen hand.

Ni som tittat på detta, varför har ni valt eller inte valt Topas?

Jag har kollat och det är INGET fabrikat av de minireningsverk som finns som är testat i Sverige, alla certifieringar EN- 12566-3 tester är gjorda utomlands med de klimat och annorlunda förhållanden som gäller där. Det här fick jag veta av länstyrelsen, så jag tror nog att verklighetstester här är lika bra som de certifieringar som görs i labb eller i varmare eller kallare klimat än här.

Det jag menar är att det är bättre att se på ev. andra tester i Sverige och att man för det första tror på produkterna som ska ner i backen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.