Är i farten att byta ut vissa radiatorer till annan modell och storlek och efter en hel del informationssökande här på forumet så har det uppenbarat sig en del frågetecken..
:S

Börjar med att ge er lite bakgrund:

Vi har gamla järnrör i huset (20-tal) som troligtvis är från ursprungsinstallationen, då värmdes vattnet med en vattenmantlad kökspanna.

Sommaren 2007 bytte vi ut systemet mot bergvärme och fick en Nibe fighter 1125-6 värmepump, i denna veva ansångs även 3st av de dåvarande radiatorerna som underdimensionerade, enligt vvs-installatören, och byttes ut till 2st Purmo C22 600x1200 & 1st 500x1200.

Nu måste vi dessvärre byta ut radiatorerna igen till annan storlek, pga fönsterbyte, fast vi börjar med att byta enbart 4st radiatorer i varav 2st av dessa är de "nya" Purmo C22 vi fick monterade på övervåningen.

Så, när jag nu börjar undersöka vad för kopplingar och rör jag bör inhandla för att slippa stå där en lördagsmorgon och sakna väsentliga delar, så börjar jag fundera på om jag har 1-rörs eller 2-rörssystem.

Enligt "fråga expertens" utlåtande här och här så ser mitt system ut att vara av 2-rörssystem enligt den "gamla" dragningen (med en anslutning upptill och en nertill).
Men,,,, enligt kopplet på Purmoradiatorerna som monterades 2007, ser det ju ut att vara anpassat till 1-rörssystem med en ventil som blandar vattnet.

Hoppas någon förstår hur jag menar och kan bena ut det här för mig..

Bifogar bilder på hur det gamla radiatorerna är kopplade, och hur de nya var kopplade innan vi fick dem bortmonterade.

Mvh
Andreas

• gammal_panelradiator.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • purmoC22_600x1200.jpg
  • C22_ventil.jpg
Redigerat:
Moderna radiatorkoppel ser väl alltid ut så, oavsett om det är 1 eller 2-rörssystem. (se t.ex. här: http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1616). Sen kan det ju vara ett koppel som är omställbart mellan 1/2-rörs, det har jag till min handdukstork.

Aha ok, ja men då förstår jag.

Då är det ett 2-rörssystem trots allt, kan man släppa dom funderingarna då.

Tack tack !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.