stedevil skrev:
-> = Flödesriktning

Järn -> Koppar - OK
Koppar -> Järm - FEL

Sen ska man aldrig direkt koppla koppar mot järn, inte ens i ett syrefritt värmesystem. Alltid mässing mellan.

Anledningen till att jag nämnde PEM istället för PEX tidigare är för att PEM är billigare, det är en temp lösning och att du inte behöver rör som hindrar syre att ta sig genom (tappvatten, inte värmesystem).
Men har du ett annat projekt du ska ha koppar till så är det ju ingen kostnad att använda det temporärt nu. Men har du järn efter kopparn så lycka till. Do you feel lucky? ;)

Tack för svar
Vid närmare undersökning så är det här röret det enda galvade på kallvattensidan så det blir perfekt att få bort det. Kommer att använda PEX och koppar.
Förresten nån som vet om det är ok att byta ut 21 mm stålrör till 15 mm koppar på värmesidan. Har fjärrvärme och runt 8 meter från växlaren till radiatorn längst bort.

stedevil skrev:
-> = Flödesriktning

Järn -> Koppar - OK
Koppar -> Järm - FEL
Gäller det bara tappvatten, inte värmerör då? Eftersom jag har koppar närmast radiatorn.

I tappvattensystem har man ju också oftast en kran av järnhaltigt material, men det är så tjockt gods att det inte är nån risk?

Fast det är mässing mellan förstås.

Redigerat:
-MH- skrev:
Gäller det bara tappvatten, inte värmerör då? Eftersom jag har koppar närmast radiatorn.
I värmesystem har du förhoppningsvis inget fritt syre alls. Men har du koppar och järn i direkt fysisk kontakt? Det bör man ju undvika även i värmesystem.

stedevil skrev:
I värmesystem har du förhoppningsvis inget fritt syre alls. Men har du koppar och järn i direkt fysisk kontakt? Det bör man ju undvika även i värmesystem.
Jag skall till att byta ut radiatorerna till annan modell och måste högst sannolikt dit med lite nya rörbitar och kopplingar för att få det att passa bra, är det då ok att gå från befintliga rör (gamla original järn) till kopparrör, om man ser till att det hamnar mässingskopplingar (vilket det kommer göra) emellan.. ?

Jadå, inga problem

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.