Vatten & Avlopp
mikaelbe: Det går att reducera tjäldjupet med isolering har jag sett nu. Hur långt under sulans nivå kan dränrör läggas?
mijaon: Var och tittade på en nybyggd Fiskarhedenvilla idag. Alla vattenmatningar verkar vara dragna i tak och ytterväggarr, trots att det är en enplanare på betongplatta, skall det vara så? Även matningen till golvvärmefördelaren är dragen i taket eller vinden. Det känns för mig inte riktigt tryggt.... I ett betongrör utomhus står en hydrofor för det hus jag tittade på + ett annat. Båda
injonil: Snabbt svar må jag säga! Så det är inte säkert att något är direkt trasigt? Ska prova att rengöra!
lordvvs: om det rinner vatten från fel ställe ur kranen, så kan spindeln vara något för kort kapad vid installation, men det stämmer förvisso inte om det är en gammal utkastare som brukade funka förut..hmm
Asok: Tack för alla tipsen, då har jag lite att fundera på i det här projektet. Smart att hindra nytt bruk från att nypa runt Y-röret så man inte riskerar kaklet, det hade jag nog inte tänkt på annars. :)
MathiasS: ...allt går väl om man verkligen vill, men antagligen (?) har du inte vattentryck så det räcker till mer än att fylla takduschen med vatten.
prototypen: Hör med kommunen eller ett stort byggföretag om det finns något avkap från avloppsrör. Protte
emilb: Nu funkar skiten igen :). Det var tryckströmbrytaren som hade gjort sitt. Efter mätningar så stod det klart att det var den. Byttes idag mot en sprillans ny. Pumpade in lite mer luft i hydroforen med en cykelpump och nu funkar den utan att pumpa ut vatten också.
snysop: Maken var nere och fyllde på luft. Det gjorde susen! :D Tack för ditt svar! :)
Adelianea00: Tusen tack för svaret, det lät ju positivt. Betyder det att om man eventuellt gör renoveringar lite då och då på rör m.m. att de har en längre livslängd. Vi vill ju inte köpa ett hus där vi måste börja med att renovera totalt för hundratals tusen. Kan du ge mig tips på vad man bör kolla vid besiktning och om man tar dit en rörmokare?
MaZtoR: En vanlig klämringskoppling räcker. Koppar in i ena änden och pex i andra. Glöm bara inte att de ska ha olika stödhylsor.
gadeberg: Ja och vet inte om det är nåt svart hurvida det skulle gå eller ej. Bara att vissa tycker att den ventiler är värdelös. Inte om det skulle funka eller ej
joflopp: Även WmFilter levererar kompletta kompaktmarkbäddar med färdig duk. Jag skulle inte rekomendera att göra en egen duk då man inte kan få garantier på att det blir tätt.
enebacken: Jag har en grävd brunn som är 10m djup och där ifrån är det sedan borrat ca. 85m, pumpen sitter på ca 65-70m. Den grävda brunnen har alltid stått halvfull med vatten. Jag har haft problem med smuts i vattnet och nu har röris bytt hydrofortank och rören i brygghuset, vi hadde även uppe pumpen och spolade brunnen, det är gjort för 4dagar sedan och vattnet är värre än förut, nu är
JOW: [citat] Det gör det inte, han vill veta om marken lutar, så tolkade jag det hela. Vilket i sin tur kanske inte spelar så stor roll, man kan ju alltid gräva, men om gäststugan ligger lägre än septiktankens inlopp så kan det ju bli lite bekymmer, därför antar jag att trådskaparen vill veta om marken lutar till eller från septiktanken... :)
zingo: Hittdae denna som besvarade alla frågor: http://www.rinkabyror.se/?pages/help/storleksguide.aspx
prototypen: Det finns olika kvalitéer av cellplast, du ska ha markskiva, den som brukar vara ljusblå, rosa eller lila (men det finns också vit markskiva) Har för mig att frigolit är ett fabrikat likväl som masonit är det. Frigolit = cellplast. Protte
Josth: Tänk på de som bara fått dropp-läckage i väggen bakom panelen, kör vattenspridaren halva sommaren och inte upptäcker detta... Tror också en orsak kan vara att de gamla utkastarna är förhållandevis stora metallklumpar utanför fasaden och därmed "drar in" mycket kyla via röret när det är riktigt kallt som denna vinter. Även rören på insidan kan frysa. Tillsammans med en felaktigt
Staffans2000: Bry dig inte om pessimisterna. Kröka och gänga själv! Det blir både billigare och bättre! När det gäller byggjobb i allmänhet, och rörläggeri i synnerhet ligger svårigheten i att veta vilka "grejer" man skall använda, inte att montera dom. Staffan
andewid: [citat] Hej! Tack för tipset! Jag har beställt brochyr från FANN och ska göra perkulationsprov och borra ett hål 1.5 meter för att se grundvattennivån. Idag har vi separat septik-tank. Blir systemet mycket dyrare om det dimentioneras för BTP-KL/WC ?
Dr.SiC: Jo, till slut fattade jag på en gång. Så nu har jag fixerat röret med fästband och det känns helt ok. Så fort jag har löst avloppsfrågan (har en tråd i badrumsforumet) så är det bara att borra hålen i skivorna på rätt ställen...
oskis 123: Nu har jag kollat runt lite till och utan undantag fått samma svar som jag fått av er. Att dra nytt i källartaket verkar mindre krångligt nu än jag först trodde. Men, den som lever får se. Nån som gjort nåt liknande? Tips? Varningar? :)
Hemmakatten: Håller med BAS. Det kommer dessutom se konstigt ut med upphöjt badrumsgolv och "bur" utanför. jag skulle i alla fall irritera mig på det.
JosefineLi: Har köpt en bostadsrätt som jag nu är sugen på att optimera. bifogat finns skiss på avlopp. Jag vill flytta köket till "sovrummet" och öppna upp mot vardagsrummet. Jag vill också våtrumsskydda en befintlig klädkammare (visas som garderober på bilden men är klädkammare nu vägg i vägg med badrum) bredvid badrummet för att där installera tvättmaskin och skötplats för vår dotter.
Daave: Tack för svaret mäster! Det var till stor hjälp :) Kabel förskruvningarna kommer nog att fungera utmärkt för ändamålet! Synd att det inte fanns ett större utbud av kopplingar på ( http://www.beulcoarmatur.se/index.ph...7&menuid=20007 ) för annars så lät det som ett intressant alternativ. Tack för svaren!
Savoy: Ok, tack för svaren. Det var mao som jag trodde. Har också tänkt på att sätta en inomhusprodukt ute, men inte bara för designen utan också delvis för att då skulle man på ett enkelt sett ha skapat en utomhusdusch... vi får se...
Asterix: Spontant verkar det inte görbart då skåpet är så litet att det inte fins så många sätt att vinkla saker på.
vattumannen75: Hittade det själv tillslut http://www.pipelife.se
Liten Guppi: Har nu fått reda på att det inte heter hydrofon utan hydrofor. Men det jag har är en 60 liters hydropress.
Gabbe1: Beror på vilken kommun du bor i. Jag klarade mig med ett oljestopp i min golvbrunn, byggde förra året.