Hej.

Som rubriken lyder, går det bra att svetsa i svarta rördelar eller ska man först svetsa dit en liten rör stump och sedan gänga dit delen i fråga?

Ska göra ett avstick på ett elementrör i källaren till golvvärme centralen. Borra ett hål och sedan svetsa på en 90böj eller ett rörstump då och sedan ner till shuntgruppen

Går gör det. Men är det gamla grejer så är det ofta ganska skitigt och kan vara jobbigt att få täta fogar.

Jag bygger grenrör av svartstål till bilar och det funkar prima.

Alla delar är fina. DEt jag tänkte är ju att det finns svarta rördelar för svetsning.Men enda skillnaden kanske bara är att det saknas gängor på dessa

det fungerar med SMIDDA delar inte aducerade

drakhenke skrev:
det fungerar med SMIDDA delar inte aducerade

Och vad är skillanden?
Går det svetsa i tex denna http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=594

Annars tar jag och svetsar dit en rörstump först och sedan gängar på böjen. Blir ju minimalt med merarbete.

gadeberg skrev:
Och vad är skillanden?
Går det svetsa i tex denna [länk]

Annars tar jag och svetsar dit en rörstump först och sedan gängar på böjen. Blir ju minimalt med merarbete.
ja skillnaden är att det där är gjutjärnsgods, och det andra är just smidda delar, visst det går att svetsa gjutjärn ochså men det blir inte lika bra, köp ett nippelrör istället och svetsa på !!

Gjutgärn blir ofta sprött och svårt att få vettiga fogar. Men visst går det.

Abducerade går att svetsa också svetsa svart är inga problem alls. Det är däremot inte helt lätt man får passa sig så man inte får porer och dålig genombränning.

TIG är extremt trevligt att svetsa sånt här med, mig sisådär, pinnsvets går och gas fungerar rätt bra det också men det blir hett utav ¤%¤# så det är inte att rekommendera där brännbart finns i närheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.