Vatten & Avlopp
P-plats: Har nu hittat ett problem... Dräneringen på ena sidan av huset verkar vara tät och det rinner in under bottenplattan. På fredag kommer en grävmaskin så får vi se hur vi går vidare. Måste gräva upp kortsidan på huset och få ordning på dräneringen. Frågan kvarstår, kan jag lägga mitt avlopp inne och återfylla? (Jag antar att fukten tids nog kommer försvinna utåt !?)
Samster: Kontaktorer är ju tyvärr ganska högljudda, du kan testa annat fabrikat och se om de är tystare. Sätt täcklock på centralen, lite ljud försvinner i alla fall. Alternativt byter du styrning till pumpen och slipper kontaktorn. En tryckregulator har ofta en reläfunktion som brukar vara relativt tyst.
SoccerDude: Tack för det SvenD, trodde det var så men ville bara ha det bekräftat, nu kan jag släppa det. :)
Blecktrumman: bilar man upp då blir det inga halvmesyrlösningar utan då förlänger man väl röret och sen dit med en vanlig WC anslutning ?
Dr.L: Stopp i avloppet eller det kan vara på gång att bli stopp. be en rörmockare köra med en rensmaskin! o inte själv med en en liten handvevad fjäder som man kan köpa på biltema den är värdelös.
Dr.L: [citat] Sånt kan man köpa och montera, som killen ovan skriver, avstängningsventil och en backventil bör sitta monterad, kan vara läge att ha ett smutsfilter om du har dåligt vatten.
Empo: Du gräver inte ner pumpen för all framtid :) Utan en ev. LTA pump förläggs på så sätt att du gräver ner en pumpsump med ett lock, till denna pumpsump ansluter du en vanlig självfallsledning från din friggebod och kan i princip placera denna pumpsump vart du vill...förslagsvis så nära friggeboden du kan och samtidigt göra självfallet så enkelt som möjligt. Från denna pumpsump
Empo: Kan du på något sätt se om det går ut vatten till det lilla stallet? Kan ju vara så att det någonstans på vägen frusit sönder, och därför inte får vatten i lilla stallet...det går ut i backen istället. Finns vattenmätare någonstans efter inkommande servis till fastighet?. Då kan du stänga alla övriga vattenförbrukare och bara ha öppet till lilla stallet, snurrar mätaren är
Dr.L: Allt som ligger ovan frostfritt ska förläggas med värmekabel annars är det definitivt inte fackmannamässigt utfört.
Dr.L: Kolla upp vad diskbänksleverantören har för vattenlås, du kommer hitta en kombination som passar din diskbänk. typ ikeas vattenlås för kök.
Krillew: Ja det kanske skulle vara nått... nackdet är att man måste göra ganska så tjock för att det skall hålla men den kommer garanterat ligga kvar... Ja jag måste suga på det ett tag..
lenny: vi har förresten filter från bravatten/aquagruppen, fungerar bra, har dock krävts omjustering av automatiken vid ett tillfälle, men det löstes lätt via telefon
BqNk: [citat] Jo det är precis så vi tänkt göra. Har pratat med en rörkille som kommer hit och gör det och han sa att det inte va några problem så... Tror inte det blir några problem med svaj eller i och med att man lägger ner rören i sanden, lägger sand över och sen skivan på det, hoppas iaf att det inte blir nått svaj
Dr.L: Det går att beställa kopparrör, prata med en rörmockare eller gå till en proffsbutik, typ dahl. dom vet jag har det du söker, Dock beställningsvara... ;)
BigGitt: Undrar ifall någon här vet hur man räknar ut volymen på ett infiltrationsdike för dagvatten?
perraw: Hej, Jag behöver svetsa ihop ett 50 mm avloppsrör i en fixtur. Någon som känner någon som utför det i Mälardalen? Kan även åka till företaget med fixturen... //P
SM4UKE: Du kan knappast ha något flöde alls (åtminstone väldigt lite) genom primärsidan på värmeväxlaren om temperaturerna på fjv-rören är 72 resp 9 grader. Reglerventil som fastnat i stängt läge? Fel på regulator? Har man en fungerande fjärrvärmeanläggning som levererar 9 grader på returledningen så är man en önskekund hos leverantören. I min ringa mening tyder det på ett fel. Nu
tjaboo: [citat] Har en logik ldw6ttw och den sköljer av disken några minuter innan själva tvättprogrammet startar så där funkar det inte att kasta in diskmedlet direkt.
BigGitt: Men inte så tydligt som jag hade velat. Pdf filen var perfekt. Men det är teori. Nu undrar jag snarare hur det ser ut i praktiken. Jag fick bl.annat höra att för själva regnvattnet, skulle man inte ens behöva nån avskilljare. Medan vid fördröjning är ett sådan ett måste. Därför försöker jag bita i detta från alla möjliga sidor ;-)
prototypen: Du sparar mycket mer på att vara sparsam med varmvatten. En indikation på hur mycket förlusten är kan du se hur mycket varmare det blir i källaren. Protte Ställ ner VVB i källaren, ba gör
prototypen: Sätt en manometer på kallvattnet, stäng kranen ute i gatan/stäng av pumpen, sjunker trycket utan att ni tappar vatten så läcker det någonstans. Kranen i gatan måste sluta tätt för att det ska märkas. Protte
andersmc: Det är omöjligt att svara på. Det är inte så att en brunn blir "bättre" ju djupare den är. Man får borra tills man stöter på vatten, helt enkelt. Jag har till exempel en grävd brunn som är knappt fem meter djup, men det har aldrig varit något problem med den, vare sig vad det gäller kvantitet eller kvalitet.
Gallianoman: Hej! I en eventuell framtid kommer vi att ta över en stuga helt utan vatten och avlopp. (Idag är det en tunna som kommunen hämtar med jämna mellanrum... ) Jag har nu pratat med kommunen och de tycker att jag ska skaffa en sluten tank. Finns det entreprenörer som inte jobbar med annat än gräver ner tankar och borrar efter vatten? Jag skulle gärna se att få en entreprenör som fixar hela
cheetah1: Jag har gjutit helt plan platta utan golvbrunn, tror detta kommer funka också, men jag ska ju å andra sidan ha det som mekgarage och inte som nåt att köra bilen ut och in i hela vintern.
pag: Tackar för tipset. Det blev dock 110mm dränslang som quick fix, de gick att böja tillräckigt mycket. Mvh Pagge
Avemo: [citat] I vissa gamla sommarstugeområden är det så små tomter att det inte går att ha både brunn och avlopp på behörigt avstånd från både varandra och huset. När det dessutom börjar bli många permanentboende blir det mycket avloppsvatten på liten yta. Då händer det att kommunen inte tillåter annat än sista alternativet sluten tank även för BDT-vatten. Det finns några sådana
kenth mattsson: Har någon provat att ta bort kalklavlagringar på brunnspetsen med typ Pri och fått bättre tillrinning?:blushing: