Hur funkar avluftningen till avloppet egentligen? Var ska avluftningen sitta? Högsta punkten eller var som helst i systemet? Hur ser man till att hela systemet för "luftkontakt" med avluftningen?

Jag har problem med köksavloppet, vattnet vill inte rinna ner och det beror på att det är lufttryck i avlopssystemet. Om man skruvar bort vattenlåset på ena hon så att ev. övertryck kan komma ut den vägen så funkar den andra hon normalt.

Hela husets avlopp luftas via ett rör upp på taket. Här är det meningen att ev. övertryck ska komma ut, men det gör det alltså inte. Jag har provat att skruva bort vattelåsen på andra ställen i huset för att se om luft vill pysa ut där, men kökasvloppet krånglar i vilket fall. Vi har 2 badrum + köket på övervåningen och 4 golvbrunnar i källaren, inget annat avlopp än köket har några problem. Antar att det måste bero på att avlopp utom köket har luftkontakt med avluftningen?

Enda anledningen till fel jag kan komma på är bakfall orsakat av antingen felbygge eller sättningar. Huset är 40 år gammalt med tegelfasad, sättningar borde synas.

Jag hade exakt samma problem i mitt kök, och gissade också först på avluftningen, men här var orsaken att avloppsrören var nästintill igenslammade. Det fungerar felfritt sedan jag bytte de gamla gjutjärnsstammarna till nya plaströr.

Jag har plaströr. Helt rena , i alla fall det jag kan se och ta isär, dvs ner till golvet. Dessutom rinner det bra så länge ena vattenlåset är tomt, vilket talar emot stopp i rören. Eller kan stopp bete sig på det sättet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.