7 751 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Vattenrör fryser
Jag är lite osäker vilken del av forumet jag ska skriva i så jag provar här.
Förra året byggde jag nytt badrum. Eftersom jag anlitat en rörmokare tidigare som jag varit nöjd med så använde jag samma rörmokare igen. Resten (det var tidigare en hall), ombyggnad o isolering o kakelsättning etc lejdes ut till ett företag.
Idag (när det var -8) hade rören (som går i ytterväggen) frusit. Min fråga är vems fel det är. Min första tanke är att det är snickarens fel, som inte isolerat tillräckligt. Jag kan inte se att det är rörmokaren då han drar rören efter förutsättningarna som snickaren byggt, eller har jag fel?
Jag tar gärna emot lite synpunkter så jag har lite på fötterna när jag kontaktar firmorna i eftermiddag.
/Andreas
Förra året byggde jag nytt badrum. Eftersom jag anlitat en rörmokare tidigare som jag varit nöjd med så använde jag samma rörmokare igen. Resten (det var tidigare en hall), ombyggnad o isolering o kakelsättning etc lejdes ut till ett företag.
Idag (när det var -8) hade rören (som går i ytterväggen) frusit. Min fråga är vems fel det är. Min första tanke är att det är snickarens fel, som inte isolerat tillräckligt. Jag kan inte se att det är rörmokaren då han drar rören efter förutsättningarna som snickaren byggt, eller har jag fel?
Jag tar gärna emot lite synpunkter så jag har lite på fötterna när jag kontaktar firmorna i eftermiddag.
/Andreas
En spontan fundering....Har snickaren fattat egna beslut när jobbet utfördes, eller har han/hon bara gjort efter en beskrivning eller byggritning?
Sen kan man vända på tankegången.....borde rörmokaren veta (se) att det är dåligt isolerat och därigenom vara så proffsig, och meddela dej om att rören kommer att frysa om det inte görs på rätt sätt?
Sen en 3:e sak som jag är väldigt osäker på om det stämmer: Jag har hört att det i slutänden är byggherren som har det slutgiltiga ansvaret på ett bygge, och byggherre är ju beställaren för jobbet, alltså troligtvis du.
Du blev nog inte klokare av mitt svar, men du fick i alla fall något att fundera på.
Sen kan man vända på tankegången.....borde rörmokaren veta (se) att det är dåligt isolerat och därigenom vara så proffsig, och meddela dej om att rören kommer att frysa om det inte görs på rätt sätt?
Sen en 3:e sak som jag är väldigt osäker på om det stämmer: Jag har hört att det i slutänden är byggherren som har det slutgiltiga ansvaret på ett bygge, och byggherre är ju beställaren för jobbet, alltså troligtvis du.
Du blev nog inte klokare av mitt svar, men du fick i alla fall något att fundera på.
Tack för bra svar! Någon exakt ritning på hur tjock isoleringen skulle vara hade vi inte. Här litade jag ju givetvis på att de gör ett korrekt jobb, det är ju för deras kunskap som jag anlitar dom. Hade jag velat ha det fel hade jag gjort det själv ;o)
2 jo rörmokaren borde insett detta och jag har pratat med honom. Han nämnde att snickaren ska lägga isolering mot yttervägg så att själva PEX-rören trycks mot innervägg. Jag har inte en susning om hur det är gjort.
3 ja denna är ju lite trist för att jag tycker ändå det är firman som jag anlitat som ansvarar för att det blir rätt utfört, men jag ska definitivt ha det i åtanke.
2 jo rörmokaren borde insett detta och jag har pratat med honom. Han nämnde att snickaren ska lägga isolering mot yttervägg så att själva PEX-rören trycks mot innervägg. Jag har inte en susning om hur det är gjort.
3 ja denna är ju lite trist för att jag tycker ändå det är firman som jag anlitat som ansvarar för att det blir rätt utfört, men jag ska definitivt ha det i åtanke.
Normalt lägger en röris aldrig några rör i en yttervägg, big nono. Är det en erfaren kille så måste han ha riktigt dugliga skäl varför han gör så? Och gör man det i "nödfall" ser man till o isolera ordentligt eftersom man tar en risk.
Antar att två trådar är igång kring samma problem:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/160259-frusen-vattenledning.html
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/160259-frusen-vattenledning.html
Vad är det för trams att man inte ska kunna ha rör i en yttervägg. Om man nu har ett badrum med badkar och dusch mot ytterväggen så hamnar naturligtvis rören i ytterväggen. Självklart ska det då också vara så mycket isolering som möjligt utanför rören och helst ingen isolering alls innanför rören. Har man då minst 10cm isolering utanför och ingen innanför så kommer det inte frysa så länge rummet är uppvärmt. Fryspunkten hamnar garanterat längre ut i väggen.
"Eld"
Ja, jag är ingen expert på fysikens lagar, men om jag känner på gipsskivorna i mitt hus (nu är det 12 minus ute) så är gipsskivorna varma. Rent logiskt borde då vattenrören inte frysa om dom ligger nära gipsskivan.
Ja, jag är ingen expert på fysikens lagar, men om jag känner på gipsskivorna i mitt hus (nu är det 12 minus ute) så är gipsskivorna varma. Rent logiskt borde då vattenrören inte frysa om dom ligger nära gipsskivan.
Trams :@ jag vet inte vad du har för erfarenhet men efter närmare 35 år i branschen så vet jag att detta är något som erfarna rörmokare undviker i det längsta..Och har du inget annat än påhopp att tillföra kan du lika gärna vara tyst, ett sådant påhopp till så slutar iaf jag att försöka hjälpa till med vvs-råd i detta forum :@:@:@Eld skrev:Vad är det för trams att man inte ska kunna ha rör i en yttervägg. Om man nu har ett badrum med badkar och dusch mot ytterväggen så hamnar naturligtvis rören i ytterväggen. Självklart ska det då också vara så mycket isolering som möjligt utanför rören och helst ingen isolering alls innanför rören. Har man då minst 10cm isolering utanför och ingen innanför så kommer det inte frysa så länge rummet är uppvärmt. Fryspunkten hamnar garanterat längre ut i väggen.
Jo jag tror också att man försöker undvika rör i yttervägg då det kan uppstå problem om man bygger fel. Men jag tycker det vore jävligt självklart att det MÅSTE vara mer isolering på utsidan än insidan, för annars kan det frysa. det borde snickaren ha vetat om och sagt att man måste göra.
En bra hantverkare har en kontinuerlig dialog med kunden och ger förslag eller tar upp eventuella problem.
En bra hantverkare har en kontinuerlig dialog med kunden och ger förslag eller tar upp eventuella problem.
fast jag håller inte med. I och med att det går att bygga så vattenrör inte fryser i yttervägg och för att åstadkomma det magiska så handlar det om att isolera rätt, det är inte svårare än så.
En duktig hantverkare gör som jag vill ha det och gör rätt. En sämre gör som jag vill ha det och gör fel så vattenrören fryser.
Jag kan förstå att det ibland inte är bra att lägga det i yttervägg men som jag ser det så men en duktig hantverkare löser problemen. En annan lösning är ju att installera en sån frostvakt kring rören. Lösningarna är säkert många för att förhindra att det fryser.
En duktig hantverkare gör som jag vill ha det och gör rätt. En sämre gör som jag vill ha det och gör fel så vattenrören fryser.
Jag kan förstå att det ibland inte är bra att lägga det i yttervägg men som jag ser det så men en duktig hantverkare löser problemen. En annan lösning är ju att installera en sån frostvakt kring rören. Lösningarna är säkert många för att förhindra att det fryser.
Klicka här för att svara