Kanske en dum fråga men hur mycket badvänligt vatten får man ut av en 55L beredare??

MVH Linus

Ja, beror ju såklart på ett antal parameterar:
1. Hur varmt du vill ha badvattnet.
2. Hur varmt du har vvb inställd på.
3. Årstid (dvs, hur kallt är inkommande vatten).

Jag skulle gissa på att med rimliga värden på de 3 paramterarna (38 grader, 60 grader, 5 grader). Så får du ut cirka 100L?

Ja det är ju klart det är en jätte relativ fråga :-D

Men tackar så mycket för ditt svar !!

MVH Linus

I princip blir det följande: Blandar du 55 l 60 gradigt vatten med 55 l 5 gradigt vatten får du 110 l 32,5 gradigt vatten.

vectrex skrev:
...
3. Årstid (dvs, hur kallt är inkommande vatten).
...
Inkommande vattentemperatur diffar inte mycket beroende på årstid. Inte så mycket att det ger några avsevärda skillnader i slutresultatet i alla fall.

Tack för kanon svar å en bra länk, hade tydligen missa den när ja va in !!

MVH Linus

vojma skrev:
Inkommande vattentemperatur diffar inte mycket beroende på årstid. Inte så mycket att det ger några avsevärda skillnader i slutresultatet i alla fall.
Avsevärda skillnader blir det ju såklart inte. Men en diff från 2 grader i mars till 13-14 grader i augusti är ju ändå en viss skillnad.Jag märker det på att vällingflaskan behöver micras 1:10 i mars men endast 50 sekunder i augusti.

vectrex skrev:
Avsevärda skillnader blir det ju såklart inte. Men en diff från 2 grader i mars till 13-14 grader i augusti är ju ändå en viss skillnad.Jag märker det på att vällingflaskan behöver micras 1:10 i mars men endast 50 sekunder i augusti.
Bra definition d^_^b

14 grader på inkommande vatten??? Bor du i Sahara?

kanske dragit vattnet i trädgårdsslang... i trädgården ;)

vectrex skrev:
Som andra påpekat, 13-14 grader låter varmt, oavsett årstid.

Och om vattnet brukar vara 2 grader i mars, är det inte risk att vattnet fryser? Vad händer om du har en riktigt kall och snöfattig vinter och du och din familj är bortresta en vecka i mars?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.