8 701 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Rörpressar i vägg
Sida 1 av 2
Moderator
· Stockholm
· 57 800 inlägg
Pressade kopplingar har varit tillåtet, men är det inte nu längre.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Finns så många åsikter om detta och en hel del rörläggare menar på att det är tillåtet att göra vid renoveringar men inte vid nybyggnader p.g.a att man oftast inte har några vettigare alternativ.
Har letat förtvivlat efter något som styrker det huggan, hempularen och Larsa skriver men kan inte hitta detta någonstans.
Har letat förtvivlat efter något som styrker det huggan, hempularen och Larsa skriver men kan inte hitta detta någonstans.
I princip kan du göra som du vill tyvärr. Dock blir det inte enligt säker vatten och då drar försäkringsbolagen öronen åt sig om det skulle hända något, de ska se dokumenterade avvikelserPaul-Staffanstorp skrev:Finns så många åsikter om detta och en hel del rörläggare menar på att det är tillåtet att göra vid renoveringar men inte vid nybyggnader p.g.a att man oftast inte har några vettigare alternativ.
Har letat förtvivlat efter något som styrker det huggan, hempularen och Larsa skriver men kan inte hitta detta någonstans.
Påståendet att det skulle vara tillåtet vid renoveringar stämmer inte utan det är samma regler som gäller. Dock räcker det med en dokumentation om avvikelsen.
Press i vägg har egentligen aldrig varit tillåtna dock var/är de typbesiktigade av någon tysk ISO eller nåt som godkände rören för att användas i vägg. Detta ledde till ett "rykte" att det var godkänt att pressa i väggar och försäljarna av press var inte sena att elda på brasan.
Slutsats: gör allt du kan för att undvika press/skarvar i väggar!
Ok, slutsats är alltså att det inte är tillåtet, detta gäller en konvertering från el raddar till vatten där vi varit tvungna att gå ner från tak, genom vägg och upp på andra sidan.
Det är nästan lite svårt att göra detta utan att lämna en böj i väggen. Jag antar att ingen av er blandar ihop press med klämringskoppling i det ni skriver?
Det är nästan lite svårt att göra detta utan att lämna en böj i väggen. Jag antar att ingen av er blandar ihop press med klämringskoppling i det ni skriver?
Min röris påstod också att dolda presskopplingar är OK vid rotning. Efter att han hade dragit ett tiotal kopplingar så såg jag att en av dessa stod och droppade. När jag frågade vad som hade hänt om den vore dold så höll han käft.
Min slutsats är att ALDRIG LITA PÅ SK FACKMÄN. Ditt egna sunda förnuft och branschregler gäller.
Min slutsats är att ALDRIG LITA PÅ SK FACKMÄN. Ditt egna sunda förnuft och branschregler gäller.
Då det gäller värmesystem, så är det tillåtet med dolda pressningar, eftersom det är ett slutet system. Provtryckning ska dock göras innan systemet tas i bruk.Perris skrev:Ok, slutsats är alltså att det inte är tillåtet, detta gäller en konvertering från el raddar till vatten där vi varit tvungna att gå ner från tak, genom vägg och upp på andra sidan.
Det är nästan lite svårt att göra detta utan att lämna en böj i väggen. Jag antar att ingen av er blandar ihop press med klämringskoppling i det ni skriver?
Då hade min röris rätt iaf, skönt... Jag har kopplingar på tre ställen i golvet. Satte en burk med ett skvallerrör under varje ställe för säkerhets skull. Men det är ju som sagt ett slutet system och man märker ju om det läcker ngn stans på att trycket sjunker.lordi skrev:
Värmeledningsrör = Ok med skarvar varsomhelst (slutet system, trycket avtar relativt snabbt vid läckage)
Vattenledningsrör = Synliga skarvar (vattentryck som inte minskar om det börjar läcka) Reglerna = Säker Vatten
http://www.sakervatten.se/
Vattenledningsrör = Synliga skarvar (vattentryck som inte minskar om det börjar läcka) Reglerna = Säker Vatten
http://www.sakervatten.se/
Det vore ju kanon om det är som du säger Rogge så slipper vi göra om jobbet!
Jag har nu läst igenom Reglerna säker vatten, dock behandlar väl dem mest tappvatten?
Eller missar jag något, finns det någon speciell rad man kan hänvisa mitt problem till i den?
Eller snarare som jag kan hänvisa besiktningsmannen till? =)
Jag har nu läst igenom Reglerna säker vatten, dock behandlar väl dem mest tappvatten?
Eller missar jag något, finns det någon speciell rad man kan hänvisa mitt problem till i den?
Eller snarare som jag kan hänvisa besiktningsmannen till? =)
