mexitegel
mexitegel: Läs lite här: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/70184-draenering-steg-foer-steg.html och här: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/68271-kommentarer-till-planerad-placering-av-draenering-och-dagvatten-oenskas.html Kan dessutom som väl framgår av trådarna att ett samtal till kommunen om hur de vill att det ska se ut kan vara klokt. Pump och anslutning av den är jag
4 svar · 3,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Hittade min gamla tråd i går av en händelse.Tänkte jag så 5½ år senare :cool: skulle rapportera hur det gått. Det blev en Grundfoss 3-faspump. Fungerar utmärkt, förutom vid strömavbrott eftersom vi fortfarande inte har något elverk. Lite irriterande är det att vara utan vatten vid strömavbrott, då hydropressen inte rymmer så många liter. Har inga problem med att duscha varmt och
18 svar · 13,9k läst
Thomas59
Thomas59: [citat] :D:D:D Jadu, det kan ju bli lite omständigt att göra det så ofta. Nu är det väl troligen aldrig rengjort under husets 10 år så liiiiite bättre bör det väl bli. Lärdomen är väl att alltid bygga avlopp med korrekt "fall". Horisontella dragningar är en styggelse, särskilt om det kombineras med 90 gradersvinklar. Nu ska ju badrummet renoveras så problemet är övergående. Ska
13 svar · 21,3k läst
Patrick E
Patrick E: Tappar du ur vattnet som du beskriver ska tanken vara trycklös. Lossa slangen försiktigt så slipper du få vatten över hela pannrummet. Du ska inte ha gängtejp till denna typ av anlutning. Det ska endast vara en packning. Muttern runt kopplingen ska pressa packningen mellan en fläns i slangansluningen och den andra kopplingen på tanken.
1 svar · 2,2k läst
DjAlbert
DjAlbert: I med en pump med nivåvippa o va gald. Tillsätt ström o slipp problemet.
4 svar · 2,7k läst
V
v94_hos: Hej Förstod det som att det var ledningar marken. Om de är inne i huset är det bara att dra nya.
3 svar · 1,3k läst
P
pbengtsson: Har haft samma problem, i min hydrofor var det ett ca 15-20cm tjockt lager skit i botten, bytte denna, hjälpte delvis. Så fort rören ruskades om lite så blev det brunare än brunt. Nu när jag bytte ut vattenledningarna från 1960 så sågade jag några snitt, och att det kan rinna vatten genom dem är helt otroligt. Det behövs inte mycket för att det skall bli brunt så spola på, men
1 svar · 2,2k läst
Byggjanne
Byggjanne: Hittade en ny bottenventil. Tät och fin! Problemet löst, men nu kom ett annat! Läs mer här, eftersom jag skapade en ny tråd. http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/153492-just-nu-blir-allt-bara-vaerre.html#post1141920
3 svar · 5,9k läst
A
Amatörbyggaren: Tack för PM med Excel makro. Innan jag försöker ge mig på att förstå hur man beräknar så måste vi avvakta styrelsens i samfälligheten beslut. Troligen kommer de att kräva 90 mm diam på matarledningen oavsett om det behövs eller inte i nuläget. Detta med tanke på framtida utvidgning av vattennätet. Tacksam om jag får återkomma senare.
4 svar · 17,6k läst
C
carax: Bygger hus och har av VVS-firman blivit rekommenderad att regla upp väggen i badrummet med 170 reglar då det på denna vägg skall hänga en vägghängd WC. Jag har tittat på en vägghängd WC från Villeroy&Boch (Subway) och ett installationssystem från Geberit (Duofix). Jag är dock osäker i vilken ordning saker och ting skall göras och vilka mått som vi behöver ta hänsyn till så att
0 svar · 2,3k läst
J
john_l: Johan G: Det är LK, står så på innerröret. Myrstack: Skyddsröret är cirka 25 mm men det är bara ett tunt plaströr. Däremot är det inte möjligt att bocka 22 mm tämligen hård (inner)slang i en sådan fixtur. Tror jag köper 10 meter ny slang i lämpligt format, kostar cirka 200 kr bara. Då kan jag använda vanliga fixturer utan att behöva klura själv. Känns lite dumt att göra
8 svar · 2,1k läst
A
andr-eri: Aha, så det finns en lösning =) Då kan jag i lugn och ro placera ut tillbyggnad och pool över mina vatten och avloppsrör, för om ändå huset är över dem, så kan ju lika gärna de nybyggda sakerna vara det också =) Stort tack för svaret! Mvh Andreas
4 svar · 2,9k läst
F
fredand44: Tackar för tipsen! Nu är det rensat! (PS min sambo har oxå långt hår ;-) )
12 svar · 1,4k läst
·
J
john_l: Jag ska bygga in en VVB i en IKEA-garderob och den är 46 cm bred (innermått). Julas och Bauhaus VVB är tyvärr 49 bred. Jag siktar på en 80-liters och den ska vara billig. Någon som sett något sådant? /John
0 svar · 1,6k läst
E
El_-micke: http://www.dinvvsbutik.se/ferncokoppling-178156x11298-p-46079.html?osCsid=thq5q2gifft6oouc7buf8cp745 finns i olika storlekar
1 svar · 8,1k läst
Staffans2000
Staffans2000: De är definitivt inte gjorda för dagligt bruk, som en vanlig kran är. De monteras bland annat under diskbänkar et cetera för att underlätta blandarbyte. Som alla ventiler gillar de att motioneras ibland, på så vis skaver man bort mindre avlagringar, som om de lämnas ifred kan orsaka läckage när ventilen siner om sist används. Alltså: använd dem med måtta! Vänliga hälsningar:
2 svar · 2,0k läst
prototypen
prototypen: Någonstans är det halvstopp men med 5 rör i brunnen kan det vara svårt att hitta rätt rör.... Protte
4 svar · 5,3k läst
L
larsson1: Jula är en sann vän..Där fanns exakt likadana backventiler med sil i 3 dimensioner. 69,79 och 99kr om jag minns rätt.
3 svar · 3,0k läst
G
gaia: [citat] Ja, det blir nog bäst att få det undersökt innan vintern. Om det är kondens som spökar så blir det ju värre ju kallare det blir. Hoppas du berättar när gåtan är löst :) lycka till ! gaia
10 svar · 3,6k läst
·
screamin-daemon
screamin-daemon: [citat] Nej, det är på bottenvåningen. Dessutom sitter den lite vingligt.
5 svar · 1,8k läst
·
A
anden: Jo jag har sett dem också, men blev lite skrämd av priset på 160kr/m. Enkla PEX-rör går ju på 20kr/m och rörisolering 30kr/m. Synd man inte kan använda PEM, den går ju på 5kr/m :-)
4 svar · 1,2k läst
M
Miamanq: Tack för ditt svar!d^_^b
2 svar · 1,4k läst
D
Don82: Den måste vara liten pumpen. Röret som pumpen skall få plats i är ca 7 cm brett. Så pumpen kan inte vara så stor eller köra med slang. Kör just nu med en skitpump från Jula som började krångla efter ca 5 timmar. Kvalite!
1 svar · 846 läst
D
defrost: tack för alla svar ! det löste sig, fick åka till en riktig vvs butik ( lindström i lomma ) :)
4 svar · 1,2k läst
prototypen
prototypen: [citat] En lösning kan vara en klenare slang på tvättmaskinen så man stryper flödet en aning. Protte
4 svar · 16,2k läst
snuttjulle
snuttjulle: Kan ju säga att för dem har detta nu suttit i säkert över 20 år och inget problem än.
4 svar · 4,5k läst
S
slin: Japp, löste problemet! Vilket tryck jag fick i vattnet! Kalklösaren var så full med rost så man kunde knappt se igenom den!
3 svar · 2,0k läst
yxet
yxet: med 1.3 bar så ska det ju inte vara så hårt tryck,du får testa att gå upp med både start och stopp läget och lägga dig en bit under att pumpen går hela tiden sen måste väl du inte ha så stor diff mellan start och stopp. mängden luft i hydroforen påverkar hur ofta pumpen måste gå.
17 svar · 14,1k läst
B
Bigfoot: Det är ok.
1 svar · 1,8k läst
·
G
glinton: Tack för svar. Jag valde att få det äldre delen av röret utbytt som det var stopp i.
3 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.