Vad händer med en varmvattenberedare som är tömd men inte avslagen?

När jag for ifrån sommarstugan så gjorde jag "kallställning light". Tömde vattenledningarna - inklusive varmvattenberedaren - och slog rödsprit i vattenlåsen.

Men jag glömde slå av varmvattenberedaren! Vad händer? Går den sönder om den är på och tom?

Gissar att någon överhettningsfunktion borde gå in, men om den sedan återställer sig själv igen eller inte törs jag inte svara på. Så frågan är vad händer på lång sikt.

RoTe
Thermoskyddet kommer lösa ut, brukar vara en knapp på den du får trycka in för att återställa sen.

satte i våras på vår varmvattenberedare tom ute på landet. Det resulterade i att den smälte.... Beredaren var kanske 3-4år så det var ingen gammal rackare heller

Hubbe2 skrev:
satte i våras på vår varmvattenberedare tom ute på landet. Det resulterade i att den smälte.... Beredaren var kanske 3-4år så det var ingen gammal rackare heller
Hur lång tid tog det?

En granne gick in och slog av VVBn nu på morgonen. Den var kall, så förmodligen har termoskyddet löst.

ClasseClas
För egen så tömmer jag aldrig min VVB på landet. Jag låter den stå på precis så att den är påslagen. Dessutom har jag en frostvakt i pumpgarderoben där VVB:n hänger. Det har funkat bra så nu i över 15 år. I början tömde jag VVB:n, men det tog sån tid så jag bytte till det här sättet istället.

Jag har också en frostvakt, men vad händer om elen går?

ClasseClas
tio_Pepe skrev:
Jag har också en frostvakt, men vad händer om elen går?
Jag har haft många elavbrott utan några problem med VVBn. 60 liter vatten (i mitt fall) i VVBn håller värmen längre än vad man kan tro, även om vattnet bara är några grader varmt hso mig. Det finns ju expansionsmån uppåt i VVBn även om det skulle frysa. Sen rekommenderar jag att använda pexrör istf prisol- eller kopparrör i övrigt, eftersom pexrören tål frysningar utan att gå sönder.

ClasseClas skrev:
60 liter vatten (i mitt fall) i VVBn håller värmen längre än vad man kan tro, även om vattnet bara är några grader varmt hso mig. Det finns ju expansionsmån uppåt i VVBn även om det skulle frysa.
OK, det var värdefullt att få veta. Men klarar det flera månader? När jag åker ifrån stugan så här års så måste jag utgå från att det kan bli för resten av vintern.

ClasseClas
För min del har det stått så som längst i ca 9 månader tills nästa besök. Strömavbrotten har varit som allra längst ca 2 dygn om jag minns rätt.

ClasseClas skrev:
För min del har det stått så som längst i ca 9 månader tills nästa besök. Strömavbrotten har varit som allra längst ca 2 dygn om jag minns rätt.
Om en säkring går så står det så tills jag kommer tillbaks. Mycket mer än två dygn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.