4 733 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
måste man ha både kona och packning?
Hej! Har ett läckande rör under diskbänken. Bytte packning på två ställen i krökarna men det läcker ändå. På John Wall rekommenderade dom två plastringar, "kona", men jag fattar inte hur de ska sättas fast. Det kunde dom inte förklara på John wall heller. Någon som vet?? Hälsningar Ann
Av TS inlägg får man intrycket att begreppet kona åsyftar två plastringar. Handlar detta möjligen om avloppsrör av plast? Med planpackning i vissa anslutningar, och konisk gummitätning "utanpå" röret i andra.
Så tror jag med. TS har ju inte hörts av mer sedan första frågan, men jag tolkar det som att problemet gäller just avloppsrör av plast, förmodligen med ett vattenlås inblandat. Där har man ju de där tunna, konade plastringarna, som är rätt lätt att få snett om man inte ser upp, medan vissa andra kopplingar har planpackning.
hej, tack för svaren, jag ska ta en bild och lägga upp. Det är slätpackningar, men det droppar ändå. Kom att tänka på att det kanske är lika bra att bara lägga runt lite vattentät tejp. Ni skriver ju att det INTE brukar vara både kona o packning, o ni verkar veta bättre än killen på John Wall!
Klicka här för att svara