4 962 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Fel på blandningsventilen eller?
Hej!
Vi har en 300 liters Nibe compact VVB ny 2000 eller 2001 som sista månaden har börjat ge dåligt med varmvatten
Detta yttrar sig att vi endast klarar ca 1,5 duschning.
Tidigare har det aldrig varit problem med 3 duschningar
Har termostaten på max och blandningsvetilen på ca 2/3
Den är inkopplad på 2 faser
Har hört någonstans att liknande symptom kan bero på kärvande blandningsventil
Stämmer detta? Och hur kan man i så fall kolla detta?
Vilka andra möjliga felorsaker finns det?
Har två tonårsdöttrar så jag börjar bli desperat och därför tacksam för svar
Vi har en 300 liters Nibe compact VVB ny 2000 eller 2001 som sista månaden har börjat ge dåligt med varmvatten
Detta yttrar sig att vi endast klarar ca 1,5 duschning.
Tidigare har det aldrig varit problem med 3 duschningar
Har termostaten på max och blandningsvetilen på ca 2/3
Den är inkopplad på 2 faser
Har hört någonstans att liknande symptom kan bero på kärvande blandningsventil
Stämmer detta? Och hur kan man i så fall kolla detta?
Vilka andra möjliga felorsaker finns det?
Har två tonårsdöttrar så jag börjar bli desperat och därför tacksam för svar
Hahaha, jag kan tyvärr inte ge dej något klokt svar på din fråga, eftersom jag inte har så stor erfarenhet med v v s. Däremot har jag väldigt stor erfarenhet av tonårsdöttrar och deras timslånga duschande.
Rädda din ekonomi och gör som jag gjorde när mina tjejer var tonåringar - montera på en ballofixkran på utgående ledning från varmvattenberedaren - det finns 1000-lappar att spara in.
Rädda din ekonomi och gör som jag gjorde när mina tjejer var tonåringar - montera på en ballofixkran på utgående ledning från varmvattenberedaren - det finns 1000-lappar att spara in.
Testa att höja blandningsventilen. Om röret är varmt före, men bara fisljummet efter, är det problem med ventilen.swemax skrev:
T.ex. fel på termostaten, sönderkorroderade rör inuti så att utgående varmvatten kommer från botten istället för från toppen av beredaren.swemax skrev:
Klicka här för att svara