Jag har en djupborrad brunn med tillhörande anläggning, problemet är att jag inte längre får upp något vatten när jag slår igång motorskyddet.

Jag har kollat att det finns ström fram till motorskyddet, därifrån går det också spänningsmatning till tryckströmbrytaren, sedan tillbaka till motorskyddet och därifrån till pumpen (jag vet inte om det är normalt att man kopplar så?).

Om jag drar kontaktorn i motorskyddet manuellt så startar pumpen och vattnet flödar igen, så pumpen verkar fungera och det är inte stopp i ledningarna.

Vad är nästa logiska steg att felsöka? Så här tänker jag mig att funktionen är, men jag vet inte om jag missförstått något:

1. Motorskyddet spänningsmatas hela tiden från central
2. Tryckströmbrytare spänningsmatas hela tiden från samma anslutning
3. När tryckströmbrytaren går till så går ström till motorskyddet och slår till en kontaktor där
4. När kontaktorn är tillslagen går ström genom den via överströmsskyddet till pumpen

Då bör jag alltså se till att jag har spänning in till motorskyddet (vilket jag har), in till tryckströmbrytaren (vilket jag inte kollat). När tryckströmbrytaren går till så bör ju kontaktorn slå till om jag inte missförstår något. Brukar det finnas någon testfunktion i tryckströmbrytaren, så man kan tvinga den att slå till? Det är ganska kärvt att få upp locket, så jag har inte gett mig på att kolla den så noga, jag tänkte om det är något annat som jag bör kolla först?

Tilläggas kan att motorskyddet tidigare har varit problematiskt, det slår ifrån ibland, det verkar särskilt ske när vattenförbrukningen är relativt hög. Enligt tidigare ägare var det lite för lågt inställt, men jag har inte gjort något åt det.

Verkar på din beskrivning som om man kopplat på ett lite omständigt sätt. Normalt är det bara en 3-fas matning som går genom ett motorskydd och sedan vidare genom tryckströmbrytaren och sedan till pumpen.
I ditt fall låter det som om man använder tryckströmbrytaren ungefär på samma sätt som en start/stop-knapp för att styra kontaktorn i motorskyddet.
Är pumpen OK, vilken den verkar utifrån din beskrivning, så skulle jag satsa på att ta dit en elektriker och byta motorskydd och tryckströmbrytare och förenkla kopplingen.

Ok, tack för svar, jag hade själv lite svårt att förstå varför man valt att göra på det sättet när jag började rota runt, jag tycker som du säger att det borde räcka med att sätta allt i serie.

Finns det någon särskild anledning till att motorskyddet ska sitta före tryckströmbrytaren?

En annan fråga som för tryckströmbrytaren: Det sitter en klisterlapp med specifikationer på den befintliga, men den har blivit fuktskadad och svår att läsa och någon annan dokumentation har jag inte. Finns det några riktvärden för hur man dimensionerar den? Det styrs väl i princip bara av hur högt tryck man vill ha inne i kranarna (och vad pumpen förmår leverera förstås, men det borde väl inte vara det som sätter gränsen i första hand) och jag har läst på lite olika ställen att man brukar ställa det mellan 2 och 4 bar (slå på vid 2 bar, av vid 4 bar), är det lämpligt?

Jag läste också någonstans att man ska ha ungefär 0,9*påslagnings-trycket i hydroforen, dvs runt 1,8 bar, är det en bra tumregel? Ställer det sig så automatiskt om man tömmer hydroforen och låter den fyllas upp igen?

Edit:

Ytterligare en fråga, behöver man alls någon variant med kontaktor, eller är det ett termomagnetiskt överspänningsskydd av det här slaget man ska ha:

http://www.elbutik.se/product.html/termomagnetiskt-overstromsskydd-2?category_id=1881

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.